Ditt användarkonto
När du blir antagen som student etableras ditt användarkonto automatiskt med hjälp av den information som finns i antagningssystemet. Innan du får ditt användarkonto måste du godkänna användarvillkoren. Studenter vid Röda Korsets Högskola har två användarkonton:
1. Ett konto som hanterar all inloggning i system (högskole-/RKH-konto)
När du har registrerat dig på din kurs i Ladok går du sedan till https://konto.rkh.se/ och hämtar ditt högskolekonto. Här använder du BankID för att identifiera dig.
Gå in på kontoportalen https://konto.rkh.se/
Därefter måste du aktivera multifaktorautentiseríng (MFA) genom att logga in med ditt högskolekonto på https://aka.ms/mfasetup eller https://www.office.com/.
Ditt högskolekonto ser ut som <användarnamn>@rkh.se och används för att logga in på följande tjänster:
- Office 365
- Skrivare
- Ladok
- JobSH
- DiVA
- Canvas
2. Ett konto som används för eduroam (trådlöst nätverk)
På högskolan finns det trådlösa nätverket "eduroam" som är ett internationellt nätverk för trådlös internetuppkoppling, wi-fi.
Aktivera konto och hämta dina kontouppgifter
Som ny student kommer du att få ett mail från högskolan där du får instruktioner för att aktivera ditt konto som beskrivs ovan.
Om du behöver hämta dina kontouppgifter igen, gå till kontoportalen.
Gå in på kontoportalen https://konto.rkh.se/
Återställa konto
Du kan återställa ditt konto om du har glömt ditt lösenord eller om du inte kommer åt ditt konto.
Avsluta konto
RKH-kontot stängs två veckor efter att du har avslutat dina studier på Röda Korsets Högskola. Då har du inte längre tillgång till dina filer eller studiematerial på lärplattformen Canvas.