Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.

Läs mer om kakor

IT för studenter

Här finns information om de digitala tjänster och verktyg du behöver under dina studier.
Här finns information om de digitala tjänster och verktyg du behöver under dina studier.
Publicerad: 08 mar 2021
Lästid: ca

RKH-konto

Vid din registrering som student tilldelas du ett RKH-konto.

Office 365

Studenter anknutna till Röda Korsets Högskola har tillgång till Office 365-paketet från Microsoft. Som student tilldelas du ett RKH-Konto med licens för användning av Office 365. 

Ladok

Ladok är ett nationellt, webbaserat system för studiedokumentation där du kan registrera dig på kurser, se resultat och hämta intyg och mycket mer.

Lärplattformen Canvas

Röda Korsets Högskolas lärplattform heter Canvas och är en webbaserad kursmiljö, som består av kursrum. I plattformen finns det mesta av den information du som student behöver runt dina kurser.

DigiExam

Vi använder oss av DigiExam för tentamen. Det är ett externt verktyg men är integrerat i Canvas för att underlätta för dig.

Eduroam

På högskolan finns det trådlösa nätverket "eduroam" som är ett internationellt nätvkerk för trådlös internetuppkoppling. Genom eduroam-nätverket är det möjligt för dig som student att koppla upp dig på eduroam på andra campus både inrikes och utrikes. 

Zoom

På högskolan används Zoom för video- och ljudsamtal.

IKT-stöd

I lärplattformen Canvas finns samlad information om högskolans informations- och kommunikationsteknik (IKT) med mer detaljer om hur du loggar in och installerar verktygen.

IT-support

Servicedesk vid Röda Korsets Högskola hanterar vissa IT-ärenden för högskolans studenter med hjälp av en extern IT-konsult.

Frågor som behandlas är till exempel svårigheter med att komma in på studentkontot, passerkort som har slutat fungera eller frågor som rör lokalerna. Högskolan bistår inte med support för frågor som rör t.ex. Office-paketet eller andra frågor som rör Microsofts tjänster. 

Studenter kan kontakta Servicedesk via e-post till servicedesk@rkh.se eller genom att fylla i detta formulär:

IT-frågor

Om du upptäcker brister i högskolans IT-plattform och att något verkar vara fel, till exempel vad gäller säkerhet eller system, ber vi dig anmäla dem via servicedesk@rkh.se.

Studieadministrativa ärenden

Om det rör studieadministrativa ärenden, till exempel registrering, Ladok och administration runt tentor ombedes studenter mejla utbadm@rkh.se som bevakas och besvaras av Utbildningsadministrationen. 

Frågor och svar för dig som är student

Här har vi samlat svar på frågor för dig som studerar på sjuksköterskeprogrammet eller något av specialistsjuksköterskeprogrammen.

Studentfrågor

Information om covid-19

Här finns den senaste informationen om högskolans hantering kring ställningstaganden om den rådande pandemin.

Informationen uppdateras löpande