BeVut Kurs II: Vetenskap och vårdande
Publicerad:
Lästid: min
BeVut Bedömningsformulär för Verksamhetsförlagd utbildning 
Kurs II: Vetenskap och vårdande  VFU inom vård- och omsorgsboende 
Bedömningskriterier för Kurs II: Vetenskap och vårdande H16012
Lärandemål 6: Beskriva sjuksköterskans omvårdnadsansvar i relation till andra professioner och yrkesgrupper.
Bedömningskriterier för Kurs V: Etik och ledarskap i global omvårdnad
Modul: VFU inom akutsjukvård
| 
 Lärandemål  | 
 För godkänt ska studenten  | 
 O  | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten  | 
 O  | 
| 
 X  | 
 X  | 
|||
| 
 16. Sammanfatta patientens behov i relation till demografiska faktorer.  | 
 - visa förståelse för hur kön, ålder, socioekonomisk situation etc. kan påverka patientens behov.  | 
 
  | 
 - visar bristande förståelse för hur kön, ålder, socioekonomisk situation etc kan påverka patientens behov.  | 
 
  | 
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 - värdera patientens behov i relation till demografiska faktorer.  | 
 
  | 
 - visar bristande förmåga att värdera patientens behov i relation till demografiska faktorer.  | 
 
  | 
|
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 17. Förklara hur omvårdnaden av patienter ska organiseras, samordnas och ledas i interprofessionella team inom primärvården.  | 
 - reflektera över sjuksköterskans ledarskap av omvårdnad i relation till interprofessionella team.  | 
 
  | 
 - visar otillräcklig förmåga att reflektera över sjuksköterskans ledarskap av omvårdnad i relation till interprofessionella team  | 
 
  | 
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 - visa förmåga att utifrån patientens behov och teamets kompetens planera, fördela, delegera och samordna arbetsuppgifter i en primärvårdskontext.  | 
 
  | 
 - visar otillräcklig förmåga att utifrån patientens behov och teamets kompetens planera, fördela, delegera och samordna arbetsuppgifter i en primärvårdskontext.  | 
 
  | 
|
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 19. Utifrån evidensbaserad kunskap självständigt kunna föreslå och utvärdera omvårdnadsåtgärder för att uppnå säker vård.  | 
 - visa förmåga till att självständigt identifiera omvårdnadsbehov och formulera en omvårdnadsplan baserad på evidensbaserade kunskaper.  | 
 
  | 
 - visar otillräcklig förmåga att självständigt identifiera omvårdnadsbehov och formulera en omvårdnadsplan baserad på evidensbaserade kunskaper.  | 
 
  | 
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 - visa förmåga att systematiskt utvärdera omvårdnadsåtgärder för att uppnå säker vård.  | 
 
  | 
 - visar bristfällig förmåga att systematiskt utvärdera omvårdnadsåtgärder för att uppnå säker vård.  | 
 
  | 
|
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 20. Visa förmåga att självständigt undervisa och stödja patientens egenvård.  | 
 - visa förmåga att självständigt undervisa och stödja patientens egenvård.  | 
 
  | 
 - visar bristande förmåga att självständigt undervisa och stödja patientens egenvård.  | 
 
  | 
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 - reflektera över hur olika egenvårdsstrategier kan tillämpas ur ett personcentrerat förhållningssätt.  | 
 
  | 
 - visar otillräcklig förmåga att reflektera över hur olika egenvårdsstrategier kan tillämpas ur ett personcentrerat förhållningssätt.  | 
 
  | 
|
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 21. Visa förmåga att undervisa och handleda patienter, närstående, medarbetare och studenter utifrån ett etiskt förhållningssätt och sjuksköterskans kompetensområde.  | 
 - utifrån sjuksköterskans ansvarsområde undervisa och handleda medarbetare och/eller studenter.  | 
 
  | 
 - visar bristande förmåga att utifrån sjuksköterskans ansvarsområde undervisa och handleda medarbetare och/eller studenter.  | 
 
  | 
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 - visa förmåga att anpassa språk och innehåll till person och situation.  | 
 
  | 
 - anpassar inte språk och innehåll till person och situation  | 
 
  | 
|
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 - visa förmåga till utvärdering av undervisningen avseende mottagarens förståelse.  | 
 
  | 
 - visar brister i utvärdering av undervisningen avseende mottagarens förståelse.  | 
 
  | 
|
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
 22. Reflektera och argumentera kring likabehandling och maktordningar i öppen hälso- och sjukvård  | 
 
 - reflektera och problematisera kring likabehandling och maktordningar utifrån patientens, närståendes och sjuksköterskans perspektiv.  | 
 
  | 
 
 - visar otillräcklig förmåga att reflektera och problematisera kring likabehandling och maktordningar utifrån patientens, närståendes och sjuksköterskans perspektiv  | 
 
  | 
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 - reflektera över maktordningar, hierarkier och informella ledare i vårdteamet.  | 
 
  | 
 - visar otillräcklig förmåga att reflektera över maktordningar, hierarkier och informella ledare i vårdteamet.  | 
 
  | 
|
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 23. Visa förmåga att reflektera över det egna och patientens lärande.  | 
 - reflektera över identifiering av egna kunskapsluckor och strategier för att fylla dessa.  | 
 
  | 
 - visar bristande insikt över egna kunskapsluckor och strategier för att fylla dessa.  | 
 
  | 
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 - reflektera över utveckling och framsteg i det egna lärandet relaterat till utförda omvårdnadsåtgärder.  | 
 
  | 
 - visar bristande förmåga att se och relatera egen utveckling och lärande till utförda omvårdnadsåtgärder.  | 
 
  | 
|
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 
  | 
 
  | 
|||
| 
 - reflektera över påverkansfaktorer i patientens lärande.  | 
 
  | 
 - visar bristande reflektionsförmåga över påverkansfaktorer i patientens lärande.  | 
 
  | 
Lärandemål 6: Beskriva sjuksköterskans omvårdnadsansvar i relation till andra professioner och yrkesgrupper.
| 
 Lärandemål 6. Beskriva sjuksköterskans  
  | 
 För godkänt ska studenten kunna samarbeta med andra professioner och yrkesgrupper. 
 
 
  | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten visar bristande förmåga att kunna samarbeta med olika yrkesgrupper. 
 
  | 
| 
 
  | 
 För godkänt ska studenten kunna identifiera och beskriva sjuksköterskans ansvarsområden i aktuell kontext.  | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten visar bristande förmåga att identifiera och beskriva sjuksköterskans ansvarsområde i aktuell kontext. 
  | 
| 
 Lärandemål 6. Beskriva sjuksköterskans  
  | 
 För godkänt ska studenten kunna samarbeta med andra professioner och yrkesgrupper. 
 
 
  | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten visar bristande förmåga att kunna samarbeta med olika yrkesgrupper. 
 
  | 
| 
 
  | 
 För godkänt ska studenten kunna identifiera och beskriva sjuksköterskans ansvarsområden i aktuell kontext.  | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten visar bristande förmåga att identifiera och beskriva sjuksköterskans ansvarsområde i aktuell kontext. 
  | 
| 
 Lärandemål 6. Beskriva sjuksköterskans  
  | 
 För godkänt ska studenten kunna samarbeta med andra professioner och yrkesgrupper. 
 
 
  | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten visar bristande förmåga att kunna samarbeta med olika yrkesgrupper. 
 
  | 
| 
 
  | 
 För godkänt ska studenten kunna identifiera och beskriva sjuksköterskans ansvarsområden i aktuell kontext.  | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten visar bristande förmåga att identifiera och beskriva sjuksköterskans ansvarsområde i aktuell kontext. 
  | 
Lärandemål 7: Tillämpa omvårdnadsprocessen utifrån den äldre människans förutsättningar och behov av omvårdnad.
Läs mer
| 
 Lärandemål 7. Tillämpa omvårdnadsprocessen utifrån den äldre människans förutsättningar och behov av omvårdnad.  | 
 För godkänt ska studenten - visa förmåga att inhämta   | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten -visar bristande förmåga att   | 
| 
 För godkänt ska studenten - visa förmåga att planera,   | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att   | 
Lärandemål 8: Tillämpa säker läkemedelshantering utifrån gällande lagar, förordningar och föreskrifter.
Läs mer
| 
 Lärandemål 8.Tillämpa säker läkemedelshantering utifrån gällande lagar, förordningar och föreskrifter.  | 
 För godkänt ska studenten - kunna följa Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ordination och hantering   | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att följa Socialstyrelsens   | 
| 
 För godkänt ska studenten - kunna använda FASS med fokus på indikation, dosering och biverkningar.  | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att använda FASS med fokus på indikation, dosering och biverkningar.  | 
|
| 
 För godkänt ska studenten - följa hygien- och miljökrav vid läkemedelshantering.  | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att följ hygien- och miljökrav vid läkemedelshantering.  | 
Lärandemål 9: Tillämpa patientsäker kommunikation i tal och skrift.
Läs mer
| 
 Lärandemål 9. Tillämpa patientsäker   | 
 För godkänt ska studenten - kunna dokumentera   | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att kunna dokumentera   | 
| 
 För godkänt ska studenten - kunna samtala, såväl   | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att kunna samtala, såväl muntligt som skriftligt, vilket medför risk för missförstånd, med patient/närstående och med andra professioner och yrkesgrupper.  | 
Lärandemål 10: Utföra kliniska moment på ett patientsäkert sätt utifrån lagar, förordningar och föreskrifter
Läs mer
| 
 Lärandemål 10. Utföra kliniska moment på ett patientsäkert sätt utifrån lagar, förordningar och föreskrifter.  | 
 För godkänt ska studenten - kunna planera och utföra   | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar brisande förmåga att   | 
Lärandemål 11: Tillämpa patientsäker omvårdnad
Läs mer
| 
 Lärandemål 11. Tillämpa patientsäker   | 
 För godkänt ska studenten - visa förståelse och   | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga i   | 
Lärandemål 12: Tillämpa ett yrkesetiskt förhållningssätt.
Läs mer
| 
 Lärandemål  | 
 För godkänt ska studenten - visa självkännedom och   | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande   | 
| 
 För godkänt ska studenten - ansvara för och fullfölja   | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att kunna planera och utföra omvårdnad utifrån evidens och beprövad erfarenhet gällande personlig hygien,   | 
|
| 
 För godkänt ska studenten - följa verksamhetens regler och riktlinjer.  | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att följa verksamhetens regler och riktlinjer.  | 
Lärandemål 13: Visa förståelse för ett vetenskapligt förhållningssätt inom omvårdnad utifrån evidens och beprövad erfarenhet.
Läs mer
| 
 Lärandemål  | 
 För godkänt ska studenten - visa kunskap om hur sjukdom kan påverka den äldre människans dagliga liv.  | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande kunskap om hur sjukdom kan påverka patientens dagliga liv.  | 
| 
 För godkänt ska studenten - kunna redogöra för den   | 
 Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att redogöra för den äldre   | 
|
| 
 För godkänt ska studenten - kunna planera och utföra   |