BeVut Kurs II: Vetenskap och vårdande
Publicerad:
Lästid: min
BeVut Bedömningsformulär för Verksamhetsförlagd utbildning
Kurs II: Vetenskap och vårdande VFU inom vård- och omsorgsboende
Bedömningskriterier för Kurs II: Vetenskap och vårdande H16012
Lärandemål 6: Beskriva sjuksköterskans omvårdnadsansvar i relation till andra professioner och yrkesgrupper.
Bedömningskriterier för Kurs V: Etik och ledarskap i global omvårdnad
Modul: VFU inom akutsjukvård
Lärandemål |
För godkänt ska studenten |
O |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten |
O |
X |
X |
|||
16. Sammanfatta patientens behov i relation till demografiska faktorer. |
- visa förståelse för hur kön, ålder, socioekonomisk situation etc. kan påverka patientens behov. |
|
- visar bristande förståelse för hur kön, ålder, socioekonomisk situation etc kan påverka patientens behov. |
|
|
|
|||
|
|
|||
- värdera patientens behov i relation till demografiska faktorer. |
|
- visar bristande förmåga att värdera patientens behov i relation till demografiska faktorer. |
|
|
|
|
|||
|
|
|||
17. Förklara hur omvårdnaden av patienter ska organiseras, samordnas och ledas i interprofessionella team inom primärvården. |
- reflektera över sjuksköterskans ledarskap av omvårdnad i relation till interprofessionella team. |
|
- visar otillräcklig förmåga att reflektera över sjuksköterskans ledarskap av omvårdnad i relation till interprofessionella team |
|
|
|
|||
|
|
|||
- visa förmåga att utifrån patientens behov och teamets kompetens planera, fördela, delegera och samordna arbetsuppgifter i en primärvårdskontext. |
|
- visar otillräcklig förmåga att utifrån patientens behov och teamets kompetens planera, fördela, delegera och samordna arbetsuppgifter i en primärvårdskontext. |
|
|
|
|
|||
|
|
|||
19. Utifrån evidensbaserad kunskap självständigt kunna föreslå och utvärdera omvårdnadsåtgärder för att uppnå säker vård. |
- visa förmåga till att självständigt identifiera omvårdnadsbehov och formulera en omvårdnadsplan baserad på evidensbaserade kunskaper. |
|
- visar otillräcklig förmåga att självständigt identifiera omvårdnadsbehov och formulera en omvårdnadsplan baserad på evidensbaserade kunskaper. |
|
|
|
|||
|
|
|||
- visa förmåga att systematiskt utvärdera omvårdnadsåtgärder för att uppnå säker vård. |
|
- visar bristfällig förmåga att systematiskt utvärdera omvårdnadsåtgärder för att uppnå säker vård. |
|
|
|
|
|||
|
|
|||
20. Visa förmåga att självständigt undervisa och stödja patientens egenvård. |
- visa förmåga att självständigt undervisa och stödja patientens egenvård. |
|
- visar bristande förmåga att självständigt undervisa och stödja patientens egenvård. |
|
|
|
|||
|
|
|||
- reflektera över hur olika egenvårdsstrategier kan tillämpas ur ett personcentrerat förhållningssätt. |
|
- visar otillräcklig förmåga att reflektera över hur olika egenvårdsstrategier kan tillämpas ur ett personcentrerat förhållningssätt. |
|
|
|
|
|||
|
|
|||
21. Visa förmåga att undervisa och handleda patienter, närstående, medarbetare och studenter utifrån ett etiskt förhållningssätt och sjuksköterskans kompetensområde. |
- utifrån sjuksköterskans ansvarsområde undervisa och handleda medarbetare och/eller studenter. |
|
- visar bristande förmåga att utifrån sjuksköterskans ansvarsområde undervisa och handleda medarbetare och/eller studenter. |
|
|
|
|||
|
|
|||
- visa förmåga att anpassa språk och innehåll till person och situation. |
|
- anpassar inte språk och innehåll till person och situation |
|
|
|
|
|||
|
|
|||
- visa förmåga till utvärdering av undervisningen avseende mottagarens förståelse. |
|
- visar brister i utvärdering av undervisningen avseende mottagarens förståelse. |
|
|
|
|
|||
|
|
|||
22. Reflektera och argumentera kring likabehandling och maktordningar i öppen hälso- och sjukvård |
- reflektera och problematisera kring likabehandling och maktordningar utifrån patientens, närståendes och sjuksköterskans perspektiv. |
|
- visar otillräcklig förmåga att reflektera och problematisera kring likabehandling och maktordningar utifrån patientens, närståendes och sjuksköterskans perspektiv |
|
|
|
|||
|
|
|||
- reflektera över maktordningar, hierarkier och informella ledare i vårdteamet. |
|
- visar otillräcklig förmåga att reflektera över maktordningar, hierarkier och informella ledare i vårdteamet. |
|
|
|
|
|||
|
|
|||
23. Visa förmåga att reflektera över det egna och patientens lärande. |
- reflektera över identifiering av egna kunskapsluckor och strategier för att fylla dessa. |
|
- visar bristande insikt över egna kunskapsluckor och strategier för att fylla dessa. |
|
|
|
|||
|
|
|||
- reflektera över utveckling och framsteg i det egna lärandet relaterat till utförda omvårdnadsåtgärder. |
|
- visar bristande förmåga att se och relatera egen utveckling och lärande till utförda omvårdnadsåtgärder. |
|
|
|
|
|||
|
|
|||
- reflektera över påverkansfaktorer i patientens lärande. |
|
- visar bristande reflektionsförmåga över påverkansfaktorer i patientens lärande. |
|
Lärandemål 6: Beskriva sjuksköterskans omvårdnadsansvar i relation till andra professioner och yrkesgrupper.
Lärandemål 6. Beskriva sjuksköterskans
|
För godkänt ska studenten kunna samarbeta med andra professioner och yrkesgrupper.
|
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten visar bristande förmåga att kunna samarbeta med olika yrkesgrupper.
|
|
För godkänt ska studenten kunna identifiera och beskriva sjuksköterskans ansvarsområden i aktuell kontext. |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten visar bristande förmåga att identifiera och beskriva sjuksköterskans ansvarsområde i aktuell kontext.
|
Lärandemål 6. Beskriva sjuksköterskans
|
För godkänt ska studenten kunna samarbeta med andra professioner och yrkesgrupper.
|
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten visar bristande förmåga att kunna samarbeta med olika yrkesgrupper.
|
|
För godkänt ska studenten kunna identifiera och beskriva sjuksköterskans ansvarsområden i aktuell kontext. |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten visar bristande förmåga att identifiera och beskriva sjuksköterskans ansvarsområde i aktuell kontext.
|
Lärandemål 6. Beskriva sjuksköterskans
|
För godkänt ska studenten kunna samarbeta med andra professioner och yrkesgrupper.
|
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten visar bristande förmåga att kunna samarbeta med olika yrkesgrupper.
|
|
För godkänt ska studenten kunna identifiera och beskriva sjuksköterskans ansvarsområden i aktuell kontext. |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten visar bristande förmåga att identifiera och beskriva sjuksköterskans ansvarsområde i aktuell kontext.
|
Lärandemål 7: Tillämpa omvårdnadsprocessen utifrån den äldre människans förutsättningar och behov av omvårdnad.
Läs mer
Lärandemål 7. Tillämpa omvårdnadsprocessen utifrån den äldre människans förutsättningar och behov av omvårdnad. |
För godkänt ska studenten - visa förmåga att inhämta |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten -visar bristande förmåga att |
För godkänt ska studenten - visa förmåga att planera, |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att |
Lärandemål 8: Tillämpa säker läkemedelshantering utifrån gällande lagar, förordningar och föreskrifter.
Läs mer
Lärandemål 8.Tillämpa säker läkemedelshantering utifrån gällande lagar, förordningar och föreskrifter. |
För godkänt ska studenten - kunna följa Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ordination och hantering |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att följa Socialstyrelsens |
För godkänt ska studenten - kunna använda FASS med fokus på indikation, dosering och biverkningar. |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att använda FASS med fokus på indikation, dosering och biverkningar. |
|
För godkänt ska studenten - följa hygien- och miljökrav vid läkemedelshantering. |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att följ hygien- och miljökrav vid läkemedelshantering. |
Lärandemål 9: Tillämpa patientsäker kommunikation i tal och skrift.
Läs mer
Lärandemål 9. Tillämpa patientsäker |
För godkänt ska studenten - kunna dokumentera |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att kunna dokumentera |
För godkänt ska studenten - kunna samtala, såväl |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att kunna samtala, såväl muntligt som skriftligt, vilket medför risk för missförstånd, med patient/närstående och med andra professioner och yrkesgrupper. |
Lärandemål 10: Utföra kliniska moment på ett patientsäkert sätt utifrån lagar, förordningar och föreskrifter
Läs mer
Lärandemål 10. Utföra kliniska moment på ett patientsäkert sätt utifrån lagar, förordningar och föreskrifter. |
För godkänt ska studenten - kunna planera och utföra |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar brisande förmåga att |
Lärandemål 11: Tillämpa patientsäker omvårdnad
Läs mer
Lärandemål 11. Tillämpa patientsäker |
För godkänt ska studenten - visa förståelse och |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga i |
Lärandemål 12: Tillämpa ett yrkesetiskt förhållningssätt.
Läs mer
Lärandemål |
För godkänt ska studenten - visa självkännedom och |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande |
För godkänt ska studenten - ansvara för och fullfölja |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att kunna planera och utföra omvårdnad utifrån evidens och beprövad erfarenhet gällande personlig hygien, |
|
För godkänt ska studenten - följa verksamhetens regler och riktlinjer. |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att följa verksamhetens regler och riktlinjer. |
Lärandemål 13: Visa förståelse för ett vetenskapligt förhållningssätt inom omvårdnad utifrån evidens och beprövad erfarenhet.
Läs mer
Lärandemål |
För godkänt ska studenten - visa kunskap om hur sjukdom kan påverka den äldre människans dagliga liv. |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande kunskap om hur sjukdom kan påverka patientens dagliga liv. |
För godkänt ska studenten - kunna redogöra för den |
Studenten uppfyller inte kriterierna för godkänd. Studenten - visar bristande förmåga att redogöra för den äldre |
|
För godkänt ska studenten - kunna planera och utföra |