Autonomi och ansvar

– ny modell för att handleda examensarbeten ökar studenternas självständighet
– ny modell för att handleda examensarbeten ökar studenternas självständighet
Publicerad: 25 okt 2021
Lästid: ca

I slutet av sjuksköterskeutbildningen skriver studenterna examensarbete och får vägledning av en handledare som ska underlätta studenternas inlärningsprocess och uppmuntra kritiskt tänkande. En ny studie presenterar en modell för handledning där studenternas autonomi och eget ansvar lyfts fram.

Bidrar till livslångt lärande

Att skriva examensarbete också ger studenterna teoretiska insikter och funktionell kunskap, och bidrar till livslångt lärande. Arbetet ska ge en plattform för att integrera den kunskap som förvärvats under utbildningen inför studentens framtida akademiska karriär eller yrkesliv.

– Syftet med examensarbetet är att utrusta studenterna med kritiskt tänkande och problemlösande färdigheter som inte bara förbereder dem för fortsatta akademiska studier, utan också för framtida yrkesarbete och liv i allmänhet. Hur handledaren bäst stödjer studenternas akademiska skrivande och självständighet i sjuksköterskeprogrammets examensarbete har varit en debatterad didaktisk utmaning i decennier, säger Monir Mazaheri, docent och lektor vid Röda Korsets Högskola och ansvarig forskare för studien.

Utveckla vetenskapliga akademiska texter eller reflektivt skrivande

– Tidigare studier visar att sjuksköterskestudenter känner att deras första utbildningsår inte förbereder dem i att utveckla vetenskapliga akademiska texter eller reflektivt skrivande med tillräcklig akademisk noggrannhet. Den modell vi har tagit fram tar fasta på det och vill ge handledarna vägledning som gör att studenterna ökar sin självständighet och därmed blir mer förberedda på en kommande akademisk karriär eller det framtida yrkeslivet som sjuksköterska, fortsätter Monir Mazaheri.

Olika modeller för hur man stödjer studenter och ger dem den kompetens som behövs för att skriva examensarbeten har presenterats, men få försök har gjorts att presentera en allmän modell med resonemang och kommunikationskunskaper som grund snarare än att studenterna ska memorera och efterlikna sina handledare.

Modell som hjälper handledare att främja studenternas ansvar och autonomi

– Vår studie föreslår en välstrukturerad modell som hjälper handledare att främja studenternas ansvar och autonomi, samtidigt som de upprätthåller en hög stödnivå, säger Monir Mazaheri.

Modellen innehåller ett steg-för-steg-protokoll och bygger på en partnerskapsmodell som fokuserar på studenternas egna texter genom en process som växlar mellan abstrakt och konkret skrivande. Detta protokoll som kallas ESRA-modellen (Escorting the Students into Responsibility and Autonomy), kan användas oberoende av innehållet, det specifika syftet och omfattningen av den enskilda studentens examensarbete, förklarar Monir Mazaheri.

Främjar högt engagemang och ansvarstagande

Modellen främjar ett högt engagemang och ansvarstagande bland studenterna, samtidigt som den erbjuder en struktur för att säkerställa stegen till egenbestämmande och autonomi. Användningen av ESRA-modellen är lämplig när en konstruktiv interaktion mellan studenter och handledare är önskvärd som ett verktyg för att uppnå lärandemålen för examensarbetet.

– Modellen är ett steg mot att ge en ny generation sjuksköterskor de färdigheter och förmågor de behöver för att anpassa sig i 2000-talets föränderliga värld som innebär att göra främjande av hälsa till ett kärnuppdrag för sitt yrke, säger Monir Mazaheri.

Mer information

Kontakt

Monir Mazaheri, docent och lektor vid Röda Korsets Högskola, tel. 08-587 516 52 monir.mazaheri@rkh.se, www.rkh.se/monirmazaheri