Kurs

Vetenskapsteori och vetenskaplig metod

Kursöversikt

Omfattning:
7,5 hp
Kursstart:
Hösttermin 2025
Kurskod:
VETME2
Studieperiod:
10 nov. 2025 - 18 jan. 2026
Studietakt:
Halvfart dagtid
Undervisningsform:
Distans
Nivå:
Kurs, avancerad nivå

Kursbeskrivning

Kursen vänder sig till studenter som vill fördjupa sina kunskaper om vetenskapligt arbete inom det hälso- och vårdvetenskapliga området. Kursen syftar till självstyrt lärande av metodologisk kunskap som ingår och uppstår inom vetenskap, med särskild fokus på problem och möjligheter inom huvudområdet omvårdnad. Kursen behandlar frågor om olika tillvägagångsätt för att planera och genomföra kunskapsgenererande projekt, särskilt motiveras till reflektion och kritisk/systematisk analys över frågor kopplade till ett självständigt arbete inom huvudområdet.

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogram 60 hp/magisterprogram i omvårdad samt kan genomföras som fristående kurs på svenska eller engelska.

Behörighetskrav

Kandidatexamen i omvårdad eller motsvarande samt Engelska 6 eller motsvarande.

Kursinformation

Lärandemål

Efter kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

1. Förklara och integrera vetenskapsteori och vetenskapliga begrepp relaterade till omvårdnad.

2. Urskilja, avgränsa och formulera en vetenskaplig frågeställning.

3. Granska vetenskapliga studier med kvantitativ och kvalitativ ansats.

Efter kursen förväntas studenten kunna:

Färdighet och förmåga

4. Argumentera för och tillämpa forskningsetiska principer i projektplanen.

5. Planera en vetenskaplig studie och utarbeta en projektplan inom omvårdnad och specialistområdet.

6. Problematisera och kritiskt diskutera vetenskapliga frågeställningar inom omvårdnad och specialistområdet.

rderingsförmåga och förhållningssätt

Efter kursen förväntas studenten kunna:

7. På vetenskaplig grund, analysera och värdera forskning med relevans för omvårdnad och specialistområdet..

8. Värdera forskningsetiska ställningstaganden.

Lärandeaktiviteter

De undervisningsformer som tillämpas i kursen är enskilt arbete, arbete i grupp, litteraturstudier, föreläsningar, kamratgranskning och seminarier.

Examination

De examinationer som ingår i kursen är:

Artikelgranskning (2,5 hp), lärandemål 1,3, 7 och 8. Betyg: underkänd, godkänd.

Projektplan (5 hp), lärandemål 1, 2, 4, 5, 6 och 7. Betyg: underkänd, godkänd.

Formerna för att bedöma studenternas prestationer under kursen är enligt följande: För godkänd kurs krävs betyget godkänd på artikelgranskning och projektplan. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga examinationsuppgifter godkänts.

För bedömningskriterier hänvisas till studiehandledningen i Canvas Kursens bedömningskriterier framgår för varje examinationsuppgift och utgör underlag för betygssättning.

Den som underkänts två gånger på examination har rätt att begära att annan examinator utses.

För examination, se även dokumentet ”Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola”.

Kursplan och kurslitteratur

Kursplan

Fastställd av: Maria Jirwe, 2023-12-20

Giltig från och med: Hösttermin 2024

Kurslitteratur

Kurslitteratur

Vetenskapsrådet (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet.

Polit, D.F., & Beck, C.T. (2021). Essentials of Nursing Research. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.

Bettany-Saltikov, J.; & McSherry, R. (2016). How to do a systematic literature review in nursing: a step-by-step guide (2. ed.) McGraw-Hill Education/Open University Press.

Vetenskapliga artiklar tillkommer

Referenslitteratur

Ejlertsson, G. (2019). Statistik för hälsovetenskaperna (3. uppl.) Studentlitteratur.

Polit, D. F., & Beck, C.T. (2021). Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice. (11. ed.) Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.