Kurs
Smärta utifrån ett fysiologiskt perspektiv och ett omvårdnadsperspektiv
Kursöversikt
- Omfattning:
- 7,5 hp
- Kursstart:
- Vårtermin 2025
- Kurskod:
- SFTOMV
- Studieperiod:
- 31 mars 2025 - 08 juni 2025
- Studietakt:
- Halvfart blandad undervisningstid
- Undervisningsform:
- Distans
- Nivå:
- Kurs, avancerad nivå
Kursbeskrivning
Kursen vänder sig till sjuksköterskor som vill fördjupa sina kunskaper i smärtfysiologi, smärtklassifikation samt behandling och omvårdnad vid smärta utifrån ett personcentrerat förhållningssätt. I kursen ingår aktuell forskning utifrån olika perspektiv med smärta som utgångspunkt. Under kursen erbjuds även färdighetsträning i TENS. Kursen ges under tio veckor på distans med två obligatoriska kurstillfällen på campus.
Behörighetskrav
Behörig att antas till utbildningen är den som har behörighet till avancerad nivå samt har avlagd sjuksköterskeexamen om 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med svensk sjuksköterskelegitimation. Utöver det krävs kandidatexamen inom huvudområdet omvårdnad eller motsvarande varav 15 hp examensarbete. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.Kursinformation
Lärandemål
Kunskap och förståelse
1. förklara uppkomst och vidmakthållande av smärta utifrån den biopsykosociala modellen
2. visa fördjupad kunskap om mekanismbaserad smärtklassifikation samt behandlingsprinciper vid olika typer av smärta
Färdighet och förmåga
3. argumentera för val av lämpliga bedömningsinstrument, behandlingsmetoder och omvårdnadsåtgärder utifrån mekanismbaserad smärtklassifikation och personcentrerat omvårdnad
4. kritiskt diskutera evidensbaserad användning, effekter, potentiella biverkningar och kontraindikationer för farmakologiska och icke farmakologiska behandlingsmetoder
5. tillämpa omvårdnadsåtgärder vid smärta
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6. reflektera över eget bemötande av patienten med smärta utifrån jämlik hälsa
7. värdera aktuell forskning om utsatthet, bemötande och interventioner vid olika smärttillstånd samt i olika patientgrupper
Lärandeaktiviteter
Kursen utgår från ett studentcentrerat perspektiv och använder arbetsformer som stimulerar ett aktivt lärande. Undervisningen utgörs av lärandeaktiviteter som exempelvis föreläsningar, inlämningsuppgifter, workshops, och färdighetsträning.
Examination
De examinationer som ingår i kursen är följande:
Seminarium (4,5 hp), lärandemål: 1, 2, 3, 4, 5
Betyg: underkänd (U), godkänd (G)
Skriftlig individuell examination (3 hp), lärandemål: 6, 7
Betyg: underkänd (U), godkänd (G).
Formerna för att bedöma studenternas prestationer under kursen är enligt följande:
För godkänd kurs krävs betyget godkänd på den skriftliga examinationen, genomförda obligatoriska moment samt godkänt på seminariet.
För bedömningskriterier hänvisas till studiehandledningen.
Student som underkänts vid examination erbjuds förnyad examination. För mer information se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.
Examinator kan bevilja alternativ examinationsform för våra program på grund och avancerad nivå för student med funktionsnedsätting som beviljats kompensatoriskt, pedagogiskt stöd för sina studier.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Kursplan och kurslitteratur
Kursplan
Fastställd av: Utbildnings- och forskningsnämnden, 2024-02-06
Giltig från och med: Hösttermin 2024
Kurslitteratur
Kurslitteratur
- Norrbrink C och Lundeberg T. Om smärta – ett fysiologiskt perspektiv. 3e uppl. Studentlitteratur. Lund, 2021. ISBN: 978-91-44-12583-1.
- Rhodin A (red). Smärta i klinisk praxis. Studentlitteratur. Lund 2019. ISBN: 978-91-44-12698-2.
Utöver litteraturen tillkommer vetenskapliga artiklar.