Kurs
Omvårdnad vid riskbruk, skadligt bruk och beroende
Kursöversikt
- Omfattning:
- 7,5 hp
- Kursstart:
- Höstterminen 2025 för sjuksköterskeprogram
- Kurskod:
- OSBV23
- Studieperiod:
- 25 aug. 2025 - 25 jan. 2026
- Studietakt:
- Kvartsfart dagtid
- Undervisningsform:
- Campus
- Nivå:
- Kurs, grundnivå
Kursbeskrivning
Riskbruk, skadligt bruk och beroende är ett folkhälsoproblem som medför ett lidande och negativa konsekvenser för personen, närstående och samhället. I kursen presenteras olika förklaringsmodeller samt individuella skillnader i sårbarhet och livsvillkor.
Genom kunskap om hur riskbruk, skadligt bruk och beroende påverkar hälsan på kort och lång sikt stärks sjuksköterskans förmåga att identifiera och bedriva omvårdnad utifrån ett personcentrerat förhållningsätt. Avslutningsvis avser kursen att stimulera till reflektion och därmed förståelse för utsatthet, etisk komplexitet och sjuksköterskans främjande av god omvårdnad och jämlik vård inom alla vårdkontexter.
Kursinformation
Lärandemål
*Efter avslutad kurs ska studenten kunna: *
Kunskap och förståelse
1. Beskriva hur riskbruk, skadligt bruk och beroende kan påverka personens hälsa på kort och lång sikt. (S)
2. Förklara samsjuklighet vid riskbruk, skadligt bruk och beroende. (T)
3. Redogöra för behadling och omvårdnad vid riskbruk, skadligt bruk och beroende inom olika vårdkontexter. (T)
Färdighet och förmåga
4. Jämföra olika förklaringsmodeller till riskbruk, skadligt bruk och beroende (T)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5. Analysera hur individuella skillnader och varierande livsvillkor kan fungera som frisk- och riskfaktorer för utveckling av riskbruk, skadligt bruk och beroende. (S)
6. Reflektera över utsatthet och etiska dilemman utifrån ett personcentrerat förhållningssätt för att främja en god och jämlik vård vid riskbruk, skadligt bruk och beroende (S)
7. Analysera forskning med relevans för omvårdnad vid riskbruk, skadligt bruk och beroende. (T)
Innehåll
- Förklaringsmodeller till beroende
- Verkningsmekanismer bakom riskbruk, skadligt bruk och beroende.
- Intoxikering
- Riskfaktorer
- Vård och behandling vid risk-, skadligt bruk och beroende
- Etiska dilemman
- Professionellt förhållningssätt
- Lidande
- Stigma
- Omvårdnadsprocessen
- Sårbarhet
- Teamarbete
- Skadereducerande åtgärder
Lärandeaktiviteter
Kursen innehåller självstudier, föreläsningar och seminarier.
Examination
De examinationer som ingår i kursen är följande:
- Seminarium: (OM 3,0 hp), lärandemål 1, 5 och 6 Betyg: underkänd (U), godkänd (G).
- Skriftlig individuell individuell examination: (OM 4,5 hp), lärandemål 2, 3, 4 och 7 Betyg: underkänd (U), godkänd (G).
Formerna för att bedöma studenternas prestationer under kursen är enligt följande:
För godkänd kurs krävs betyget godkänd på samtliga examinationer.
För bedömningskriterier hänvisas till lärplattformen.
Student som underkänts vid examination erbjuds förnyad examination. För mer information se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examinator kan bevilja alternativ examinationsform för våra program på grund- och avancerad nivå för student med funktionsnedsättning som beviljats pedagogiskt stöd för sina studier.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Kursplan och kurslitteratur
Kursplan
Fastställd av: Utbildnings- och forskningsnämnden , 2025-10-07
Giltig från och med: Första halvår 2026
Skriv ut tidigare kursplaner
Kurslitteratur
Obligatorisk litteratur
*Angiven eller nyare upplaga gäller *
Edberg, A-K. & Wijk, H. (red.). (2019). Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa (3. uppl.) Studentlitteratur.
Folkhälsomyndigheten (2022). Narkotikasituationen i Europa och världen. https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/utveckling-inom-andts-anvandning-och-ohalsa/anvandning/narkotikabruket-och-utvecklingen/narkotikasituationen-i-europa-och-varlden/
Friberg, F. & Öhlén, J. (red.). (2019). Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt (3. uppl.). Studentlitteratur.
Sandman, L. & Kjellström, S. (2018). Etikboken: Etik för vårdande yrken (2. uppl.). Studentlitteratur.
Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L. (red.). (2019). Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundnivå (3. uppl.). Studentlitteratur.
Socialstyrelsen. (2019). Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende: Stöd för styrning och ledning. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepointdokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2019-1-16.pdf
Referenslitteratur och vetenskapliga artiklar anges i studiehandledningen