Kurs

omvårdnad vid riskbruk, skadligt bruk och beroende

Kursöversikt

Kursstart:
Höstterminen 2025 för sjuksköterskeprogram
Kurskod:
osbv23
Studieperiod:
25 aug. 2025 - 25 jan. 2026
Studietakt:
Kvartsfart dagtid
Undervisningsform:
Campus

Kursbeskrivning

Riskbruk, skadligt bruk och beroende är ett globalt folkhälsoproblem som medför ett stort lidande för personen, närstående och samhället. Problematiken finns representerad i samtliga vårdnivåer. I kursen presenteras olika förklaringsmodeller till skadligt bruk och beroende samt individuella skillnader i sårbarhet och livsvillkor.

Genom kunskap och kännedom om hur riskbruk, skadligt bruk och beroende påverkar hälsan på kort och lång sikt stärks sjuksköterskans förmåga att identifiera och professionellt bemöta drabbade personer och därmed tillämpa ett personcentrerat förhållningsätt. Avslutningsvis avser kursen att stimulera till reflektion och därmed förståelse för utsatthet, etisk komplexitet och sjuksköterskans främjande av god omvårdnad och jämlik vård.

Kursinformation

Lärandemål

*Efter avslutad kurs ska studenten kunna: *

Kunskap och förståelse

1. beskriva hur riskbruk, skadligt bruk och beroende kan påverka personens hälsa och dess konsekvenser på kort och lång sikt.

Färdighet och förmåga

2. jämföra olika förklaringsmodeller till riskbruk, skadligt bruk och beroende.

3. förklara hur individuella skillnader och olika livsvillkor kan utgöra riskfaktorer för personer med riskbruk, skadligt bruk och beroende.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

4. värdera omvårdnad och behandling vid olika former av riskbruk, skadligt bruk och beroende.

5. reflektera etiska dilemman utifrån etiska principer, och hur sjuksköterskan med ett personcentrerat förhållningssätt bemöter personer med riskbruk, skadligt bruk och beroendeproblematik.

6. värdera aktuell forskning med relevans för sjuksköterskans profession inom området riskbruk, skadligt bruk och beroende.

Innehåll
  • Förklaringsmodeller till beroende
  • Verkningsmekanismer bakom riskbruk, skadligt bruk och beroende.
  • Skadligt bruk
  • Beroende
  • Intoxikering
  • Riskfaktorer
  • Vård och behandling vid risk-, skadligt bruk och beroende
  • Etiska dilemman
  • Professionellt förhållningssätt
  • Lidande
  • Stigma
  • Omvårdnadsprocessen
  • Sårbarhet
  • Teamarbete
Lärandeaktiviteter

Kursen innehåller självstudier, föreläsningar, seminarier och skriftlig enskild hemtentamen.

Examination

De examinationer som ingår i kursen är följande:

  • Skriftlig individuell hemtentamen: (OM 3 hp), lärandemål 1–3 Betyg: underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
  • Seminarium: (OM 4,5 hp), lärandemål 4–6 Betyg: underkänd (U), godkänd (G).

Formerna för att bedöma studenternas prestationer under kursen är enligt följande:

För godkänd kurs krävs betyget godkänd på samtliga examinationer. För väl godkänd kurs krävs betyget godkänd på samt betyget väl godkänd på den examination där betyget väl godkänd ges.

För bedömningskriterier hänvisas till studiehandledningen i Canvas.

Student som underkänts vid examination erbjuds förnyad examination. För mer information se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examinator kan bevilja alternativ examinationsform för våra program på grund- och avancerad nivå för student med funktionsnedsättning som beviljats pedagogiskt stöd för sina studier.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Kursplan och kurslitteratur

Kursplan

Fastställd av: Ordf. UFN, 2024-05-15

Giltig från och med: Andra halvår 2024

Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur

*Angiven eller nyare upplaga gäller *

Edberg, A-K. & Wijk, H. (red.). (2019). Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa (3. uppl.) Studentlitteratur.

Folkhälsomyndigheten (2022). Narkotikasituationen i Europa och världen. https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/utveckling-inom-andts-anvandning-och-ohalsa/anvandning/narkotikabruket-och-utvecklingen/narkotikasituationen-i-europa-och-varlden/

Friberg, F. & Öhlén, J. (red.). (2019). Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt (3. uppl.). Studentlitteratur.

Sandman, L. & Kjellström, S. (2018). Etikboken: Etik för vårdande yrken (2. uppl.). Studentlitteratur.

Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L. (red.). (2019). Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundnivå (3. uppl.). Studentlitteratur.

Socialstyrelsen. (2019). Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende: Stöd för styrning och ledning. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepointdokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2019-1-16.pdf 

Referenslitteratur och vetenskapliga artiklar anges i studiehandledningen