Kurs
Kurs V: Etik och ledarskap i global omvårdnad
Kursöversikt
- Omfattning:
- 22,5 hp
- Kursstart:
- Höstterminen 2025 för sjuksköterskeprogram
- Kurskod:
- H16105
- Studieperiod:
- 25 aug. 2025 - 25 jan. 2026
- Studietakt:
- Trekvartsfart dagtid
- Undervisningsform:
- Campus
- Nivå:
- Kurs, grundnivå
Kursbeskrivning
Kursen ingår i år tre som har temat global omvårdnad i komplexa vårdsituationer. I kursen ska studenten övergripande kunna relatera till teorier och begrepp inom omvårdnad, dess förtjänster, begränsningar och utvecklingsområden lokalt och globalt. Genom fördjupad kunskap i omvårdnad, medicinsk vetenskap och folkhälsovetenskap ges studenten förutsättningar att utveckla värderingsförmåga och förhållningssätt inom sjuksköterskans arbetsområden. Studenten ska vidareutveckla sina kunskaper i omvårdnads- och vetenskapsteori samt vetenskaplig metod. I kursen skrivs ett PM som bör utformas så att det kan ligga till grund för det självständiga examensarbetet. Studenten ska identifiera ett område av intresse att utveckla i sin kommande yrkesroll samt kritiskt kunna granska, analysera och sammanställa vetenskapliga kunskapsunderlag. Studenten ska självständigt kunna planera, leda och samverka i hälso- och sjukvårdsarbetet. Vidare utökas förståelsen för slutenvården och primärvårdens organisation och uppdrag genom att initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete för såväl enskilda som grupper av patienter. Kursen omfattas av verksamhetsintegrerat lärande (VIL) inklusive verksamhetsförlagd utbildning (VFU). I kursen ingår perspektiv som jämställdhet, jämlikhet och hållbar utveckling. Ämnen i kursen är omvårdnad 15 hp, folkhälsovetenskap 4.5 hp samt medicin 3 hp.
Kursinformation
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Akutsjukvård 4.5 hp (OM 2 hp, ME 2.5 hp)
Kunskap och förståelse
1. sammanfatta patientens omvårdnadsbehov vid akuta sjukdomstillstånd och relatera detta till aktuell evidens och beprövad erfarenhet
2. sammanfatta bedömningar av akuta sjukdomstillstånd i syfte att identifiera relevanta avvikande tecken på hälsa
Färdighet och förmåga
3. relatera bedömningar, omvårdnadsåtgärder och medicinsk behandling till patofysiologiska processer vid akuta sjukdomstillstånd
4. tillämpa pedagogiska teorier som främjar lärandet på gruppnivå samt handleda i praktiska färdigheter för bedömningar av vitalparametrar
VFU inom Akutsjukvård i öppen och sluten hälso- och sjukvård 6 hp (OM 6 hp)
Kunskap och förståelse
5. redogöra för korrekt läkemedelshantering samt transfusioner inom akutsjukvård
Färdighet och förmåga
6. kommunicera och samverka med patienter, närstående samt vårdpersonal med ett patientsäkert förhållningssätt
7. applicera omvårdnadsprocessen i vården av patienter inom akutsjukvårdens verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
8. värdera hur teamarbetet kring patienten inom akutsjukvård organiseras, samordnas och leds av sjuksköterskan
9. värdera etiska dilemman inom akutsjukvård
PM 3 hp (OM 3 hp)
Färdighet och förmåga
10. självständigt argumentera för och formulera en vetenskaplig frågeställning inom omvårdnad samt argumentera för val av lämplig metod
11. tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt vid informationssökning och formulerande av text
Värderingsförmåga och förhållningssätt
12. värdera vetenskapliga texter
Primärvård 3 hp (OM 1 hp, ME 0.5 hp, FH 1.5 hp)
Kunskap och förståelse
13. analysera komplexa vårdsituationer i primärvård
14. sammanfatta patientens specifika omvårdnadsbehov, med särskilt fokus på ett personcentrerat och folkhälsovetenskapligt förhållningssätt
15. beskriva grundläggande begrepp och metoder inom hälsoekonomi
Färdighet och förmåga
16. beskriva olika myndigheters och idéburna organisationers ansvar för våldsutsatta personer i nära relation och hur en god samverkan kan se ut
17. tillämpa och organisera hälsofrämjande åtgärder med ett familje- och personcentrerat förhållningssätt, samt ur ett jämställdhets-, jämlikhets- och etiskt perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
18. Identifiera och värdera olika hälsosystem samt analysera interaktioner mellan olika aktörer lokalt och globalt
VFU inom Primärvård i öppen hälso- och sjukvård 6 hp (OM 3 hp, FH 3 hp)
Kunskap och förståelse
19. sammanfatta patientens behov i relation till demografiska faktorer
20. förklara hur omvårdnaden av patienter ska organiseras, samordnas och ledas i interprofessionella team inom primärvården
Färdighet och förmåga
21. tillämpa omvårdnadsdokumentation på ett patientsäkert sätt avseende språk och innehåll.
22. utifrån evidensbaserad kunskap självständigt kunna föreslå och utvärdera omvårdnadsåtgärder för att uppnå säker vård
23. visa förmåga att självständigt undervisa och stödja patientens egenvård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
24. reflektera och argumentera kring likabehandling och maktordningar i öppen hälso- och sjukvård
25. reflektera och argumentera kring likabehandling och maktordningar i öppen hälso- och sjukvård
26. visa förmåga att reflektera över det egna och patientens lärande
27. värdera den egna och övriga professioners roll i teamarbetet kring patienten
Innehåll
Omvårdnad
- Begrepp inom primär- och akutsjukvård
- Etik
- Global omvårdnad
- Hållbar utveckling
- Jämställdhet och jämlikhet
- Klinisk omvårdnad
- Kommunikation och dokumentation
- Kvalitetssäkring och patientsäkerhet
- Ledarskap, teamarbete och gruppdynamiska processer
- Organisation av hälso- och sjukvårdsresurser inom sluten- och öppenvård
- Personcentrerad och evidensbaserad omvårdnad
- Omvårdnad utifrån evidens
- Vårdrelaterade flödesprocesser inom hälso- och sjukvården
- Övervakning och bedömning av patientstatus
- Informationssökning och kritisk granskning
- Kritisk reflektion och argumentation
- Vetenskapligt skrivande och referenshantering
Folkhälsovetenskap
- Folkhälsoetik
- Folkhälsoekonomi
- Hållbar utveckling
- Jämlikhet och jämställdhet
- Organisation och funktioner av hälsosystem globalt och lokalt
- Styrdokument
Medicin
- Beslutsstöd och vårdrelaterade flödesprocesser inom hälso- och sjukvård
- Etiologi, patofysiologi, symtom, utredning och behandling vid sjukdom och svikt av vitala funktioner som kräver akuta åtgärder
Lärandeaktiviteter
Kursen innehåller självstudier, föreläsningar, seminarier, kamratgranskning, grupparbeten och verksamhetsintegrerat lärande.
Examination
De examinationer som ingår i kursen är följande:
- Skriftlig gruppexamination inom akutsjukvård: Skriftlig inlämningsuppgift. (OM 1,5 hp, ME 2 hp), lärandemål 1, 2, 3. Betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
- Obligatoriska moment relaterade till examinationen: Seminarium med aktivt deltagande vid muntlig presentation samt kamratåterkoppling.
- Klinisk/praktisk examination: Handledning av sjuksköterskestudenter i termin 1. (OM 0,5 hp, ME 0,5 hp), lärandemål 4. Betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examination av VFU: VFU inom Akutsjukvård. (OM 6 hp), lärandemål 5, 6, 7, 8. Betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
- Obligatoriskt moment. Reflektionsseminarium kopplat till VFU, lärandemål 9
- Skriftlig hemexamination: PM (OM. 3 hp), lärandemål 10, 11, 12. Betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
- Obligatoriskt moment relaterade till examination: Seminarium.
- Skriftlig individuell hemexamination. (OM 1 hp, ME 0,5 hp, FH 1,5 hp), lärandemål 13, 14, 15, 16, 17. Betyg underkänd (U) eller godkänd (G) och väl godkänd (VG).
- Examination av VFU: (OM 3 hp, FH 3 hp), lärandemål 18-26. Betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
- Obligatoriskt moment: Reflektion kopplat till VFU, lärandemål 24
Formerna för att bedöma studenternas prestationer under kursen är enligt följande:
För godkänd (G) kurs krävs betyget godkänd (G) på samtliga examinationer. För väl godkänd (VG) kurs krävs betyget godkänd (G) på samtliga examinationer samt betyget väl godkänd (VG) på minst hälften av de examinationer där betyget väl godkänd ges.
För bedömningskriterier hänvisas till studiehandledningen i Canvas.
Student som underkänts vid examination erbjuds förnyad examination. För mer information se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är begränsat till max två tillfällen inom aktuell kurs. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examinator kan bevilja alternativ examinationsform för våra program på grund- och avancerad nivå. Detta gäller student med funktionsnedsättning som beviljats kompensatoriskt, pedagogiskt stöd för sina studier. Se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Kursplan och kurslitteratur
Kursplan
Fastställd av: UFN, 2025-04-01
Giltig från och med: Hösttermin 2025
Skriv ut tidigare kursplaner
Kurslitteratur
Obligatorisk litteratur
*Angiven eller nyare upplaga gäller. *
Bergqvist, M & Lennström, I (2024). Sjuksköterskans kliniska färdigheter. (1. Uppl.) Liber.
Clarke, D. & Ketchell, A. (2014). Att vårda akut sjuka vuxna: prioriteringar vid bedömning och omhändertagande (1. uppl.). Studentlitteratur.
Ehrenberg, A. & Wallin, L. (red). (2019). Omvårdnadens grunder: Ansvar och utveckling (3.uppl.) Studentlitteratur.
Ekstedt, M. & Flink, M. (red.). (2019). Hemsjukvård: olika perspektiv på trygg och säker vård (1. uppl.). Liber.
Forsberg, C. & Wengström, Y. (2016). Att göra systematiska litteraturstudier: värdering analys och presentation av omvårdnadsforskning. (4:e uppl.) Natur & Kultur.
Heise Löwgren, C. (red.). (2023). Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården (50. uppl.). Liber. http://biblextern.sh.se/login?url=https://online.liber.se/Home/LinkAccess/?acid=5aowscBz3KaQ3Bz90MXELZW6tIrqDBw%2bCNnczwA5lUQ%3d&d=1
Leksell, J. & Lepp, M. (red.). (2019). Sjuksköterskans kärnkompetenser (2. uppl.). Liber.
Murdaugh, C.L., Parsons, M.A. & Pender N.J. (2021). Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete (1.uppl.). Studentlitteratur.
Polit, D.F. & Beck, C.T. (2020/2021). Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice (11. ed.). Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.
Sandman, L. & Kjellström, S. (2018). Etikboken: etik för vårdande yrken (2. uppl.). Studentlitteratur.
Skolnik, R. (2016). Global Health 101 (3. ed.). Jones & Bartlett learning.
Wiklund Gustin, L. & Bergbom, I. (red.). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik (2. upplagan). Lund: Studentlitteratur.
Wikström J., Lyons, L., & Engqvist, J. (2018). Akutsjukvård: omvårdnad och behandling vid akut sjukdom eller skada (3. uppl.). Studentlitteratur.
Avhandlingar, vetenskapliga artiklar, styrdokument och internetlänkar tillkommer.
Obligatoriska vetenskapliga artiklar, samt referenslitteratur anges i studiehandledning i Canvas.