Kurs
Kurs IV: Vetenskap och hälsoarbete
Kursöversikt
- Omfattning:
- 30,0 hp
- Kursstart:
- Höstterminen 2025 för sjuksköterskeprogram
- Kurskod:
- H16004
- Studieperiod:
- 25 aug. 2025 - 25 jan. 2026
- Studietakt:
- Helfart dagtid
- Undervisningsform:
- Campus
- Nivå:
- Kurs, grundnivå
Kursbeskrivning
Kursen ingår i år två som har temat ohälsa, utsatthet och hälsoarbete. Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskaper inom pediatrisk omvårdnad, psykiatrisk omvårdnad samt sexuell och reproduktiv hälsa med avsikt att främja mångfald i lokal och global kontext. I kursen studeras patofysiologiska processer och behandlingsstrategier inklusive farmakologi. Studenten ska vidare utveckla sina kunskaper inom vetenskapsteori och vetenskaplig metod inom omvårdnad med ett fördjupat normmedvetet förhållningssätt. Detta förbereder för självständiga examensarbetet samt förbereder för yrkets krav att kritiskt kunna granska, analysera och tillämpa vetenskapliga kunskapsunderlag. I kursen studeras även metoder för folkhälsoarbete och studenterna får öva på hälsosamtal relaterat till levnadsvanor samt öva på att ställa frågor om våldsutsatthet. Ovanstående kunskaper och färdigheter kommer att integreras och utvecklas under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) i denna kurs, med hänsyn till en jämlik och hållbar hälso- och sjukvård. I kursen ingår även verksamhets- integrerat lärande (VIL) Kursen innehåller omvårdnad 15 hp, folkhälsovetenskap 7,5 hp samt medicin 7,5 hp.
Kursinformation
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Omvårdnad vid hälsa och ohälsa för kvinnor och barn, med VIL/VFU 9 HP (OM 4 hp, ME 4 hp FH 1 HP)
Kunskap och förståelse
1. förklara omvårdnadsprocessen inom gynekologisk och pediatrisk vård med patient, närstående, andra professioner och yrkesgrupper
2. förklara patofysiologi, etiologi, diagnostik, samt konsekvenser och komplikationer vid olika pediatriska och gynekologiska sjukdomstillstånd
3. beskriva normalitet i relation till graviditet, förlossning och eftervård
4. redogöra för sexuell och reproduktiv hälsa och ohälsa ur ett livscykelperspektiv, nationellt och internationellt
5. förklara etiologi, diagnostik och handläggning av vanliga sjukdomstillstånd inom gynekologiska eller pediatriska sjukdomstillstånd
6. beskriva behandlingsstrategier, inklusive relevanta läkemedels verkningsmekanismer och vanliga biverkningar inom gynekologisk eller pediatrisk vård
Färdighet och förmåga
7. tillämpa patientsäker kommunikation i tal och skrift inom gynekologisk eller pediatrisk vård
8. tillämpa omvårdnadsprocessen i samverkan med patient, närstående, andra professioner och yrkesgrupper inom gynekologiska eller pediatriska sjukdomstillstånd
9. tillämpa säker läkemedelshantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
10. värdera jämställdhet och jämlikhet samt dess innebörd i vårdrelationen inom gynekologisk eller pediatrisk vård
11. tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot patient, närstående och vårdteamet inom gynekologisk eller pediatrisk vård
12. värdera och reflektera etiska ställningstagande ur ett normkritiskt perspektiv inom gynekologisk eller pediatrisk vård
Omvårdnad vid psykisk hälsa och ohälsa, med VIL/VFU 9 hp (OM 5.5 hp, ME 3 hp FH 0.5 hp)
Kunskap och förståelse
13. förklara omvårdnadsprocessen inom psykiatrisk vård i relation med patient, närstående, andra professioner och yrkesgrupper
14. redogöra för psykisk hälsa och ohälsa ur ett livscykelperspektiv
15. förklara patofysiologi, etiologi, diagnostik, samt konsekvenser och komplikationer vid olika psykiatriska sjukdomstillstånd
16. beskriva behandlingsstrategier, inklusive relevanta läkemedel vid olika sjukdomstillstånd inom psykiatrisk vård.
Färdighet och förmåga
17. tillämpa patientsäker kommunikation i tal och skrift inom psykiatrisk vård
18. tillämpa omvårdnadsprocessen i samverkan med patient, närstående, andra professioner och yrkesgrupper inom psykiatrisk vård
19. tillämpa säker läkemedelshantering inom psykiatrisk vård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
20. värdera jämställdhet och jämlikhet samt dess innebörd i vårdrelationen inom psykiatrisk vård
21. tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot patient, närstående och vårdteamet inom psykiatrisk vård
22. värdera och reflektera över bemötande ur ett normkritiskt perspektiv inom psykiatrisk vård
Hälsoarbete och hälsosamtal (OM 0.5 hp, FH 4 hp)
Kunskap och förståelse
23. redogöra för metoder och modeller som används inom hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete
24. förstå och förklara olika perspektiv relaterade till våld mot barn
Färdighet och förmåga
25. tillämpa hälsofrämjande samtal utifrån teorier och metoder kring hälsokommunikation
26. tillämpa hälso- och sjukvårdens lagar, författningar och förordningar gällande att identifiera våldsutsatthet som en del av anamnesen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
27. värdera teorier och metoder för hälsokommunikation för en jämlik vård och hälsa
Vetenskaplig metod och teori 6 hp (OM 4 hp, FH 1.5 hp, ME 0.5 hp)
Färdighet och förmåga
28. tillämpa analysmetoder inom kvalitativ forskning i omvårdnad
29. tillämpa analysmetoder inom kvantitativ forskning i omvårdnad
Värderingsförmåga och förhållningssätt
30. värdera kvaliteten i vetenskapliga publikationer i omvårdnad.
31. värdera vetenskapliga publikationer samt principer för analysmetoder inom kvalitativ och kvantitativ forskning i omvårdnad
Röda Korsets krisorganisation och tillämpad psykologisk första hjälp, 1.5 hp (OM 1 hp, FH 0.5 hp)
Kunskap och förståelse
32. beskriva grundläggande begrepp och metoder inom psykologisk första hjälp
Färdighet och förmåga
33. tillämpa psykologisk första hjälp för att bistå människor i akut kris
Innehåll
Omvårdnad
- Familjefokuserad omvårdnad
- Global omvårdnad
- Gynekologisk omvårdnad
- Hjärt- och lungräddning (HLR) och luftvägsstopp hos barn
- Hållbar utveckling
- Hälsopedagogik
- Jämställdhet, jämlikhet och normmedvetenhet
- Obstetrisk omvårdnad
- Pediatrisk omvårdnad
- Psykiatrisk omvårdnad
- Psykologisk första hjälp
- Teamarbete
- Vetenskapliga teorier och metoder
- Informationssökning
- Kritisk reflektion och argumentation
- Vetenskapligt skrivande
- Forskningsetik
Folkhälsovetenskap
- Evidensbaserat folkhälsoarbete
- Barns utsatthet för våld
- Hållbar utveckling
- Hälsokommunikation
- Identifiering av våldsutsatthet bland sårbara personer
- Prevention av ohälsosamma levnadsvanor
- Psykisk hälsa och ohälsa
- Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter
- Vetenskapliga teorier och metoder
Medicin
- Diagnostik och behandlingsstrategier inklusive farmakologi
- Gynekologi
- Obstetrik
- Pediatrik
- Psykiatri
- Vetenskapliga teorier och metoder
Lärandeaktiviteter
Kursen innehåller självstudier, föreläsningar, fältstudier, seminarier, grupparbeten, verksamhetsförlagdutbildning under handledning, färdighetsträning och peer learning.
Examination
De examinationer som ingår i kursen är följande:
Skriftlig individuell salsexamination: Omvårdnad vid hälsa och ohälsa för kvinnor och barn (OM 0,5 hp, ME 1,5 hp, FH 1hp) lärandemål: 1,2,3,4. Betyg underkänd (U) eller godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
Examination av VFU inom kvinnors och barns hälsa (OM 3,5 hp, ME 2,5 hp), lärandemål: 5,6,7,8,9,10,11. Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).
Obligatoriska moment: Barn-HLR
Obligatoriskt moment: Reflektion kopplat till VFU, lärandemål 12.
Skriftlig individuell hemexamination: Omvårdnad vid psykisk hälsa och ohälsa (OM 2 hp, ME 0,5, FH 0.5 hp) lärandemål: 13,14,15. Betyg underkänd (U) eller godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
Examination av VFU inom psykiatrisk vård (OM 3,5 hp, ME 2,5 hp), lärandemål 16,17,18,19,20,21 Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).
Obligatoriska moment: Reflektion kopplat till VFU, lärandemål 22.
Skriftlig individuell salsexamination: Hälsoarbete och hälsosamtal (FH 3,0 hp), lärandemål 23, 24,26,27. Betyg: underkänd (U), godkänd (G).
Gruppexamination: Hälsoarbete och hälsosamtal (OM 0.5 hp, FH 1.0 hp), lärandemål 25. Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).
Obligatoriska moment relaterade till examinationen: Seminarium med färdighetsträning inom motiverande samtal.
Skriftlig individuell hemexamination: Vetenskaplig teori och metod (OM 1 hp,
FH 0,5 hp) lärandemål 30. Betyg: underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
Gruppexamination i sal: Vetenskaplig teori och metod, kvalitativ analys: (OM 1 hp, ME 0,5 hp), lärandemål 28. Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).
Gruppexamination i sal: Vetenskaplig teori och metod, kvantitativ analys: (OM 1
hp, FH 0,5 hp), lärandemål 29 Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).
Gruppexamination i sal: Vetenskaplig teori och metod, kvalitetsgranskning: (OM 1 hp, FH 0,5 hp), lärandemål 31. Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).
Gruppexamination av Röda Korsets krisorganisation och tillämpad psykologisk första hjälp. (OM 1,0 hp och FH 0,5 hp), lärandemål 32,33. Betyg: underkänd
(U) eller godkänd (G).
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Kursplan och kurslitteratur
Kursplan
Fastställd av: UFN, 2025-03-04
Giltig från och med: Andra halvår 2025
Skriv ut tidigare kursplaner
Kurslitteratur
Obligatorisk litteratur
*Angiven eller nyare upplaga gäller. *
Borgfeldt, C., Sjöblom, I., Strevens. & Wangel, A-M. (2019). Obstetrik och gynekologi (5. uppl.). Studentlitteratur.
Carpenito-Moyet, L.J. (2020). Handbok i omvårdnadsdiagnostik: diagnos, mål, åtgärd (Upplaga 1:1). Studentlitteratur.
Forsberg, C., Wengström, Y. (2016). Att göra systematiska litteraturstudier: värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Fjärde utgåvan. Natur och Kultur, Stockholm
Fossum, B. (red.). (2019). Kommunikation: samtal och bemötande i vården (3. uppl.). Studentlitteratur.
Garnow, T. (2021). Kulturmöten: Interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv. Studentlitteratur.
Hallström Kristensson, I.& Derwig, M (2023) (Red.) Pediatrisk omvårdnad (tredje upplagan) Liber.
Heise Löwgren, C. (red.). (2023). Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården (53. uppl.). Liber. http://biblextern.sh.se/login?url=https://online.liber.se/Home/LinkAccess/?
acid=5aowscBz3KaQ3Bz90MXELZW6tIrqDBw%2bCNnczwA5lUQ%3d&d=1
Holm Ivarsson, B. (2023). MI - Motiverande samtal: Praktisk handbok för hälso- och sjukvården. Gothia fortbildning.
Murdaugh, C.L., Parsons M.A. & Pender N.J. (2021). Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. Studentlitteratur.
Polit, D.F. & Beck, C.T. (2020/2021). Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice (11. ed.).Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.
Sandman, L. & Kjellström, S. (2018). Etikboken: Etik för vårdande yrken (2. uppl.). Studentlitteratur.
Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L. (red.). (2019). Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundnivå (3. uppl.). Studentlitteratur.
Referenslitteratur och vetenskapliga artiklar anges i studiehandledning i Canvas.