Kurs

Kurs III: Global omvårdnad och ohälsa

Kursöversikt

Omfattning:
30,0 hp
Kursstart:
Höstterminen 2025 för sjuksköterskeprogram
Kurskod:
H16003
Studieperiod:
25 aug. 2025 - 25 jan. 2026
Studietakt:
Helfart dagtid
Undervisningsform:
Campus
Nivå:
Kurs, grundnivå

Kursbeskrivning

Kursen ingår i år två som har temat ohälsa, utsatthet och hälsoarbete. Syftet med kursen är att studenten ska kunna identifiera ohälsans mekanismer på individnivå, lokalt såväl som globalt. Studenten ska kunna utföra omvårdnadsaktiviteter som främjar hälsa och förebygger ohälsa med hänsyn till en jämlik och hållbar vård.

Studenten ska vidare utveckla differentierad kunskap om teorier och begrepp inom omvårdnad, gällande personcentrerad omvårdnad, evidensbaserad- och säker vård, samt samverkan i team och E-hälsa. Studenten ska kunna diskutera dessa begrepps tillämpning i ett lokalt och globalt sammanhang. Studenten ska dessutom fördjupa sina kunskaper om omvårdnadsprocessen, kommunikation, folkhälsoarbete samt etik. I kursen studeras patofysiologiska processer, vid icke smittsamma sjukdomar, etiologi samt behandlingsstrategier inklusive farmakologi. Ovanstående kunskaper och färdigheter kommer att integreras och utvecklas under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU).I kursen även verksamhets integrerat lärande (VIL). I kursen ingår omvårdnad 13,5 hp, folkhälsovetenskap 7,5 hp samt medicin 9 hp.

Kursinformation

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Patofysiologi och omvårdnad 7.5 hp (OM 1 hp, ME 6.5 hp)

Kunskap och förståelse

1. förklara patofysiologiska processer, etiologi, diagnostik samt konsekvenser av och komplikationer vid icke-smittsamma sjukdomar

2. beskriva behandlingsstrategier inklusive farmakologi vid icke-smittsamma sjukdomar

Färdighet och förmåga

3. motivera val av omvårdnadsåtgärder relaterat till patofysiologi, samt evidens och beprövad erfarenhet för att uppnå säker vård

Läkemedelsberäkning 1.5 hp (OM 0.5 hp, ME 1 hp)

Färdighet och förmåga

4. utföra och redogöra för korrekt läkemedelsberäkning, inklusive spädningar av läkemedel och syrgasbehandling (LMB, omvårdnad)

VFU inom sluten hälso- och sjukvård (somatisk vård) 10.5 hp (OM 10 HP, ME 0.5 HP)

Färdighet och förmåga

5. tillämpa omvårdnadsåtgärder utifrån patofysiologi samt evidens och beprövad erfarenhet för att uppnå säker vård.

6. tillämpa farmakologisk omvårdnad utifrån sjuksköterskans ansvarsområde

7. utföra kliniska moment och medverka i undersökningar och behandlingar på ett patientsäkert och hållbart sätt utifrån lagar, förordningar och föreskrifter.

8. tillämpa läkemedelshantering ur ett säkerhets- och hållbarhetsperspektiv

9. tillämpa omvårdnadsprocessen i samverkan med andra professioner

10. tillämpa patientsäker kommunikation i tal och skrift i samverkan med vårdteamet

11. förklara och motivera val av omvårdnadsåtgärder utifrån evidens och beprövad erfarenhet för att uppnå säker vård

Värderingsförmåga och förhållningssätt

12. värdera kommunikationens betydelse för det personliga och professionella mötet med patient och närstående

13. värdera kommunikationens betydelse utifrån ett normkritiskt perspektiv där kulturella aspekter ska vara en del av perspektivet

14. visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens

15. tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot patient och närstående

Globalization and health (OM 1 hp, FH 6.5 hp)

Kunskap och förståelse

16. förklara grundläggande epidemiologiska begrepp samt relatera begreppen till lokal och global sjukdomsbörda.

17. identifiera olika former av våld mot kvinnor och våld i nära relationer ur ett globalt perspektiv samt i humanitär kontext.

Färdighet och förmåga

18. relatera globala hälsoutmaningar till folkhälsoarbete och humanitära insatser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

19. värdera olika organisationers hälsofrämjande uppdrag angående utsatta människor och argumentera utifrån ett globalt omvårdnadsperspektiv

E-hälsa 3 hp (OM. 1hp, ME 1 hp, FH 1 hp)

Färdighet och förmåga

20. förklara samband mellan omvårdnad, medicin och folkhälsa i relation till hälsoproblem med fokus på e-hälsa samt relatera till de globala målen för hållbar utveckling.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

21. visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens

22. argumentera och reflektera E-hälsa och dess tillämpning ur ett hälsoperspektiv.

Innehåll

Omvårdnad

  • E-hälsa
  • Global omvårdnad
  • Globala målen för hållbar utveckling Interprofessionellt lärande Jämställdhet och jämlikhet
  • Kommunikation
  • Kvalitetsindikatorer för omvårdnad Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering Medicintekniska moment
  • Omvårdnadsdokumentation
  • Omvårdnadsprocessen
  • Personcentrerad omvårdnad
  • Rödakorsrörelsens idé, grundprinciper och internationalisering
  • Informationssökning och kritisk granskning
  • Kritisk reflektion och argumentation
  • Vetenskapligt skrivande och referenshantering

Folkhälsovetenskap

  • Folkhälsoarbete
  • Folkhälsoutmaningar vid humanitära insatser
  • Globala målen för hållbar utveckling
  • Globala sjukdomsbörda

Medicin

  • Andningsorganens sjukdomar
  • Bukorganens sjukdomar
  • Diagnostik, behandlingsstrategier inklusive farmakologi
  • Endokrina sjukdomar
  • Kardiovaskulära sjukdomar
  • Neurologiska sjukdomar
  • Njursjukdomar
  • Onkologi
  • Ortopediska sjukdomar
Lärandeaktiviteter

Kursen innehåller självstudier, föreläsningar, seminarier, grupparbeten, verksamhetsförlagd utbildning och färdighetsträning.

Examination

De examinationer som ingår i kursen är följande:

  • Skriftlig individuell examination: Patofysiologi och omvårdnad (OM.1 hp, ME 6,5 hp), lärandemål 1,2,3 Betyg: underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
  • Skriftlig individuell salsexamination: Läkemedelsberäkning (OM 0.5 hp, ME 1 hp), lärandemål: 4 Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).
  • Examination av VFU inom Somatisk vård. (OM 10 hp, ME 0,5 hp), lärandemål 5,6,7,8,9,10,11,14,15. Betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
  • Obligatoriskt moment: Klinisk färdighetsexamination
  • Obligatoriskt moment: S-HLR
  • Obligatoriskt moment: Reflektion kopplat till VFU med fokus på kommunikation lärandemål 12,13
  • Skriftlig individuell salsexamination: Globalization and health (FH. 3.5 hp), lärandemål 16,17,18: Betyg: underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
  • Gruppexamination: Globalization and health (OM 1 hp, FH 3 hp) lärandemål 19. Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).
  • Obligatoriskt moment: Studiebesök hos organisation.
  • Gruppexamination: E-hälsa (OM 1 hp, ME 1 hp, FH 1 hp), lärandemål: 20,21,22. Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).

Formerna för att bedöma studenternas prestationer under kursen är enligt följande:

För godkänd (G) kurs krävs betyget godkänd (G) på samtliga examinationer. För väl godkänd (VG) kurs krävs betyget godkänd (G) på samtliga examinationer samt betyget väl godkänd (VG) på minst hälften av de examinationer där betyget väl godkänd ges.

För bedömningskriterier hänvisas till studiehandledningen i Canvas.

Student som underkänts vid examination erbjuds förnyad examination. För mer information se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är begränsat till max två tillfällen inom aktuell kurs. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examinator kan bevilja alternativ examinationsform för våra program på grundoch avancerad nivå. Detta gäller student med funktionsnedsättning som beviljats kompensatoriskt, pedagogiskt stöd för sina studier. Se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Kursplan och kurslitteratur

Kursplan

Fastställd av: UFN, 2024-10-01

Giltig från och med: Vårterminen 2025 för sjuksköterskeprogram

Skriv ut tidigare kursplaner

  • H16003 Kurs III: Global omvårdnad och ohälsa 30,0 hp (Andra halvår 2024) Skriv ut
Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur

Angiven eller nyare upplaga gäller.

Bergqvist, M & Lennström, I (2024). Sjuksköterskans kliniska färdigheter. (1. Uppl.) Liber.

Bjuväng, A. (2014). Klinisk kemi och klinisk fysiologi: analyser och undersökningar. (4. uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Edberg, A-K., & Wijk, H. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder, Hälsa och ohälsa. (3. uppl). Lund: Studentlitteratur.

Ehrenberg A., & Wallin L. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder, Ansvar och utveckling. (3. uppl). Lund: Studentlitteratur.

Ericson, T., & Lind, M. (2020). Medicinska sjukdomar. (5. uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Friberg, F., & Öhlén, J. (Red.) (2019). Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt. (3. uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Garnow, T. (2021). Kulturmöten: Interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv. Studentlitteratur.

Heise Löwgren, C. (red.). (2023). Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården (53. uppl.). Liber. http://biblextern.sh.se/login?url=https://online.liber.se/Home/LinkAccess/?

acid=5aowscBz3KaQ3Bz90MXELZW6tIrqDBw%2bCNnczwA5lUQ%3d&d=1

Kumlien, C., & Rystedt, J. (red). (2022). Omvårdnad & Kirurgi. (2. uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Molin, B., Therborn, M., & Andersson, I. (2016). Träna Läkemedelsberäkning. (5. uppl.) Stockholm: Liber.

Olsen L.A., Hälleberg Nyman M. Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Första upplagan.

2015. Natur & Kultur Akademisk.

Sandman, L., & Kjellström, S. (2018). Etikboken - Etik för vårdande yrken. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Thoresen, H., & Simonsen, T. (red) (2021). Illustrerad farmakologi. (1 uppl). Studentlitteratur.

Skolnik, R. (2019). Global Health 101 (4. ed.). Burlington: Jones & Bartlett learning.

Svenska rådet för hjärt-lungräddning (2021). Hjärt-lungräddning vuxen för sjukvårdspersonal: Kursbok /Hjärt-lungräddning barn för sjukvårdspersonal: Kursbok. Svenska rådet för hjärtlungräddning. https://www.hlr.nu/

Referenslitteratur och vetenskapliga artiklar anges i studiehandledning i Canvas.