Kurs

Kurs II: Vetenskap och vårdande

Kursöversikt

Omfattning:
30,0 hp
Kursstart:
Vårtermin 2026
Kurskod:
H16102
Studieperiod:
26 jan. 2026 - 14 juni 2026
Studietakt:
Helfart dagtid
Undervisningsform:
Campus
Nivå:
Kurs, grundnivå

Kursbeskrivning

Kursen ingår i år ett som har temat hälsa, humanitet och vårdande relationer. Studenten introduceras till vetenskapsteori, vetenskapliga metoder, datainsamling och till forskningsprocessen i allmänhet och i relation till omvårdnad. I kursen diskuteras teoretiska begrepp, inom omvårdnad, lokalt såväl som globalt, samt deras utveckling kopplat till ett normmedvetet förhållningssätt. Studenten ska tillägna sig kunskaper inom huvudområdet omvårdnad med utgångspunkt i omvårdnadsprocessen och personcentrerad vård dessutom ingår läkemedelsberäkning. I ämnet medicin relateras patofysiologi till förändringar i patientens / personens fysiologiska system och infektioner samt till medicinsk teknik och farmakologi. Grundläggande folkhälso- och vårdetik ingår i kursen och inom ämnet folkhälsovetenskap introduceras även internationella och nationella folkhälsomål, konventioner och styrdokument. Studenten tillämpar dessa kunskaper under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) som ingår i kursen och applicerar ett evidensbaserat och hållbart förhållningssätt. Ämnen i kursen är omvårdnad 13.5 hp, folkhälsovetenskap 4.5 hp samt medicin 12 hp.

Kursinformation

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Den äldre människan i behov av omvårdnad 3 hp (OM 3 hp)

Kunskap och förståelse

1. förklara sjuksköterskans omvårdnadsansvar i relation till den äldre människan i behov av omvårdnad

2. beskriva omvårdnadsprocessen utifrån den äldre människan i behov av omvårdnad.

3. beskriva lagar och författningar inom vård och omsorg

4. beskriva hälsofrämjande åtgärder för den äldre människan i behov av omvårdnad

VFU inom vård och omsorgsboende 6 hp (OM 6 hp)

Kunskap och förståelse

5. beskriva sjuksköterskans omvårdnadsansvar i relation till andra professioner och yrkesgrupper

Färdighet och förmåga

6. tillämpa omvårdnadsprocessen utifrån den äldre människans förutsättningar och behov av omvårdnad

7. tillämpa säker läkemedelshantering utifrån gällande lagar, förordningar och föreskrifter

8. tillämpa patientsäker kommunikation i tal och skrift.

9. utföra kliniska moment på ett patientsäkert sätt utifrån lagar, förordningar och föreskrifter

10. tillämpa patientsäker omvårdnad

11. tillämpa ett yrkesetiskt förhållningssätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

12. visa förståelse för ett vetenskapligt förhållningssätt inom omvårdnad utifrån evidens och beprövad erfarenhet

13. visa förmåga att reflektera över etiska frågeställningar utifrån omvårdnadsteoretiska begrepp.

Patofysiologi 6 hp (ME 6 hp)

Kunskap och förståelse

14. beskriva immunologi och relatera till mikrobiologi och infektionssjukdomar

15. beskriva antibiotikabehandling och resistensutveckling med hänsyn till hållbar utveckling

16. förklara nutritionens betydelse för hälsa och ohälsa

Farmakologi och Diagnostik 6 hp (OM 0.5 hp, ME 5.5 hp)

Kunskap och förståelse

17. förklara farmakologins grundläggande begrepp

18. beskriva vanliga kliniska kemiska prover samt kliniska fysiologiska undersökningar

19. beskriva och föra resonemang kring syra-basbalansen

20. beskriva grundläggande genetik samt kunna redogöra för allmän klinisk genetik

21. beskriva patofysiologi, bedömning och behandling vid akut smärta

Värderingsförmåga och förhållningssätt

22. Värdera sjuksköterskans roll vid farmakologisk behandling

Hälsa, jämlikhet och mänskliga rättigheter 3hp (FH 3 hp)

Kunskap och förståelse

23. redogöra för nationella och internationella styrdokument för folkhälsa, grundläggande mänskliga rättigheter, humanitär rätt och hållbar utveckling

24. förklara mänskliga rättigheter och hälsa i relation till mål och styrdokument gällande mäns våld mot kvinnor och våld i nära relation

Värderingsförmåga och förhållningssätt

25. värdera etiska ställningstaganden i folkhälsoarbete utifrån etiska principer.

Vetenskap och vårdande ur tre perspektiv (VV3P) 1.5 hp (OM 0.5 hp, ME 0.5 hp, FH 0.5 hp)

Kunskap och förståelse

26. förklara etiska ställningstagande i omvårdnad i relation till jämställdhet och jämlikhet samt hållbar utveckling

27. förklara tillämpningen av nationella och internationella styrdokument för folkhälsa, grundläggande mänskliga rättigheter och humanitär rätt i hälsosammanhang.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

28. värdera begreppen jämställdhet och jämlikhet vid interventioner för hälsa

Vetenskaplig metod och teori 4.5 hp (OM 3.5 hp, FH 1 hp)

Kunskap och förståelse

29. beskriva vetenskapsteoretiska begrepp samt vetenskapliga metoder.

30. redogöra för forskningsetiska principer och lagstiftning.

31. beskriva forskningsprocessen

Färdighet och förmåga

32. visa förmåga att formulera ett kvalitativt och ett kvantitativt syfte till vetenskapliga studier utifrån huvudområdet omvårdnad.

33. tillämpa olika datainsamlingsmetoder avsedda för kvalitativ och kvantitativ forskning.

Innehåll

Omvårdnad

  • Nutrition för den äldre människan
  • Trycksårsbedömning och trycksårsprofylax
  • Elimination med fokus på obstipation
  • Bedömning av aktivitetsförmåga
  • Fallförebyggande omvårdnadsåtgärder
  • Munhälsa
  • Subkutan och Intramuskulär injektion
  • Venpunktion
  • Förflyttningsteknik och ergonomi
  • Vårdbädden
  • Basala hygienrutiner
  • Kognitiv svikt
  • Omvårdnad vid livets slut
  • Personcentrerad vård
  • Värdighet
  • Integritet
  • Våld mot äldre
  • Lika villkor
  • Lagar och författningar inom äldrevård och äldreomsorg
  • Läkemedelshantering
  • Vetenskapsteoretiska begrepp
  • Vetenskaplig presentation
  • Kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
  • Forskningsprocessen
  • Global omvårdnad
  • Hållbar utveckling
  • Vetenskapligt skrivande, presentation och argumentation av egna slutsatser
  • Kritisk reflektion, analys och argumentation

Folkhälsovetenskap

  • Epidemiologi
  • Folkhälsomål och styrdokument för folkhälsa
  • Folkhälsoetik
  • Hållbar utveckling
  • Mänskliga rättigheter och humanitärrätt
  • Jämställdhet och jämlikhet

Medicin

  • Antibiotikaresistens och hållbar antibiotikaanvändning
  • Farmakologi
  • Immunsystemet
  • Infektionssjukdomar
  • Klinisk diagnostik (klinisk kemi, klinisk fysiologi, genetik och syrabasbalans)
  • Mikrobiologi
  • Malnutrition
  • Smärtbehandling
Lärandeaktiviteter

Kursen innehåller självstudier, föreläsningar, seminarier, grupparbeten, verksamhetsförlagd utbildning under handledning, färdighetsträning och peerlearning.

Examination

Examinationer utförs i grupp och individuellt.

De examinationer som ingår i kursen är följande:

  • Skriftlig individuell salsexamination: Omvårdnad av den äldre människan (OM 3 hp), lärandemål 1,2,4. Betyg: underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
  • Obligatoriskt moment: Webbutbildning våld mot äldre.
  • Obligatoriskt moment: Quiz Lagar och författningar, lärandemål 3.
  • Examination av VFU: 6 hp, lärandemål 5,6,7,8,9,10,11,12. Betyg: underkänd (U), godkänd (G)
  • Obligatoriskt moment: Klinisk färdighetsexamination.
  • Obligatoriskt moment: HLR.
  • Obligatoriskt moment: reflektion kopplat till VFU: lärandemål 13.
  • Skriftlig individuell salsexamination: Patofysiologi (ME 6 hp) lärandemål 14, 15, 16. Betyg: underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
  • Skriftlig individuell salsexamination: Farmakologi och Diagnostik, lärandemål 17,18,19,20,21,22. Betyg: underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
  • Gruppexamination: Hälsa, jämlikhet och mänskliga rättigheter (FH 3 hp), lärandemål 23, 24, 25. Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).
  • Obligatoriskt moment: “På flykt”.
  • Gruppexamination: Vetenskap och vårdande ur tre perspektiv (FH 0,5 hp, ME 0,5, OM 0,5), lärandemål 26,27,28. Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).
  • Skriftlig individuell salsexamination: Vetenskaplig metod och teori (OM 1 hp, FH 1 hp), lärandemål 29,30,31. Betyg: underkänd (U) godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
  • Gruppexamination: Vetenskaplig metod och teori (OM 2.5 hp) lärandemål 32,33. Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).

Formerna för att bedöma studenternas prestationer under kursen är enligt följande:

För godkänd kurs krävs betyget godkänd på samtliga examinationer.

För väl godkänd (VG) kurs krävs betyget godkänd (G) på samtliga examinationer samt betyget väl godkänd (VG) på minst hälften av de examinationer där betyget väl godkänd ges.

För bedömningskriterier hänvisas till studiehandledningen i Canvas.

Student som underkänts vid examination erbjuds förnyad examination. För mer information se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är begränsat till max två tillfällen inom aktuell kurs. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examinator kan bevilja alternativ examinationsform för våra program på grund och avancerad nivå. Detta gäller student med funktionsnedsättning som beviljats kompensatoriskt, pedagogiskt stöd för sina studier. Se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Kursplan och kurslitteratur

Kursplan

Fastställd av: UFN, 2025-04-01

Giltig från och med: Andra halvår 2025

Skriv ut tidigare kursplaner

  • H16102 Kurs II: Vetenskap och vårdande 30,0 hp (Vårterminen 2025 för sjuksköterskeprogram) Skriv ut
  • H16102 Kurs II: Vetenskap och vårdande 30,0 hp (Vårterminen 2025 för sjuksköterskeprogram) Skriv ut
  • H16102 Kurs II: Vetenskap och vårdande 30,0 hp (Andra halvår 2024) Skriv ut
  • H16102 Kurs II: Vetenskap och vårdande 30,0 hp (Vårtermin 2024) Skriv ut
Kurslitteratur

**Obligatorisk litteratur **

*Angiven eller nyare upplaga gäller. *

Bergqvist, M & Lennström, I (2024). Sjuksköterskans kliniska färdigheter. (1. Uppl.) Liber.

Bjuväng, A. Kjellberg, M., Rehle, H. & Åkesson, U. (2014). Klinisk kemi och klinisk fysiologi: analyser och undersökningar (4. uppl.). Studentlitteratur.

Bonita, R., Beaglehole, R. & Kjellström, T. (2010). Grundläggande epidemiologi (2. uppl.).

Studentlitteratur.

Edberg, A-K. & Wijk, H. (red.). (2019). Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa (3.uppl.).

Studentlitteratur.

Ehrenberg, A. & Wallin, L. (red.). (2019). Omvårdnadens grunder: Ansvar och Utveckling (3. uppl.).

Studentlitteratur.

Ericson, E., Ericson, T. & Kan, B. (2018). Klinisk mikrobiologi: infektioner, immunologi, vårdhygien (5. uppl.). Liber.

Ericson, T. & Lind, M. (red.). (2020). Medicinska sjukdomar (5. uppl.). Studentlitteratur.

Friberg, F. & Öhlén, J. (red.). (2019). Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt (3. uppl.). Studentlitteratur.

Heise Löwgren, C. (red.). (2023). Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården (53. uppl.). Liber. http://biblextern.sh.se/login?url=https://online.liber.se/Home/LinkAccess/?

acid=5aowscBz3KaQ3Bz90MXELZW6tIrqDBw%2bCNnczwA5lUQ%3d&d=1

Kumlien, C., & Rystedt, J. (red). (2022). Omvårdnad & Kirurgi. (2. uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Molin, B., Therborn, M. & Andersson, I. (2016). Träna läkemedelsberäkning (5. uppl.). Liber.

Olsen, L. & Hälleberg Nyman, M. (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd (1. uppl.).

Natur & Kultur Akademisk.

Pellmer, K., Wramner, B. & Wramner, H. (2017). Grundläggande folkhälsovetenskap (4. uppl.). Liber.

Polit, D.F. & Beck, C.T. (2021). Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice (11. ed.). Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.

Sand, O. (2021). Människokroppen: fysiologi och anatomi (3. uppl.). Liber.

Sandman, L. & Kjellström, S. (2018). Etikboken: Etik för vårdande yrken (2. uppl.). Studentlitteratur.

Skolnik, R. (2019). Global Health 101 (4. ed.). Jones & Bartlett learning.

Thoresen, H., Simonsen, T., Christensen, H., Thidemann Johansen, H., Tranheim Kase, E., Robertsen, I., Rustan, A.C. & Solberg, R. (2021). Illustrerad farmakologi (1. uppl.). Studentlitteratur AB.

Wiklund Gustin, L. & Asp, M. (red.). (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. (3 uppl.).

Studentlitteratur.

Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. (2016). Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk verksamhet (4. uppl.). Studentlitteratur.

Referenslitteratur och vetenskapliga artiklar anges i studiehandledning i Canvas.