Kurs

Kurs I: Omvårdnad och hälsa

Kursöversikt

Omfattning:
30,0 hp
Kursstart:
Höstterminen 2025 för sjuksköterskeprogram
Kurskod:
H16101
Studieperiod:
25 aug. 2025 - 25 jan. 2026
Studietakt:
Helfart dagtid
Undervisningsform:
Campus
Nivå:
Kurs, grundnivå

Kursbeskrivning

Kursen ingår i år ett som har temat hälsa, humanitet och vårdande relationer. I denna första kurs introduceras studenten i ett självstyrt lärande med ett vetenskapligt förhållningssätt och kritiskt tänkande, individuellt såväl som i grupp. Syftet är att studenten övergripande skall kunna relatera kunskaper i huvudområdet omvårdnad till de utmaningar som finns i samhällets globala landskap och dess konsekvenser för vård och hälsa såsom ojämlikhet och utsatthet. Studenten skall tillägna sig grundläggande kunskaper i huvudområdet omvårdnad med utgångspunkt i sjuksköterskeprofessionen och profilen global omvårdnad. Vidare studeras människans anatomi och fysiologi från cellnivå till vävnads- och organsystemnivå samt folkhälsovetenskap. Studenten ges möjlighet att baserat på kunskaper från dessa tre ämnen nå insikt om jämställdhet och jämlikhet, samt aspekter för en hållbar utveckling. Introduktion ges till rödakorsrörelsens grundprinciper, verksamhet och internationella och nationella arbete. Kursen innehåller omvårdnad 10.5 hp, folkhälsovetenskap 6 hp samt medicin 13.5 hp. I kursen ingår klinisk färdighetsträning samt verksamhets integrerat lärande (VIL).

Kursinformation

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Introduktion till Röda Korset 2 hp (OM 1 hp, FH 1 hp)

Kunskap och förståelse

1. beskriva rödakorsrörelsens nationella verksamhet utifrån dess grundprinciper

2. beskriva grupprocessen

Färdighet och förmåga

3. producera text enligt angivna formalia

Värderingsförmåga och förhållningssätt

4. värdera text utifrån angivna formalia

Hälsa ur tre perspektiv 3hp (OM 1 hp, FH 1 hp, ME 1 hp)

Kunskap och förståelse

5. beskriva globala hälsoutmaningar i samhället relaterat till kunskaper i omvårdnad, medicin och folkhälsa

Färdighet och förmåga

6. visa förmåga att utföra korrekt läkemedelsberäkning för att säkerställa patientsäkerhet samt undvika ohälsa

Värderingsförmåga och förhållningssätt

7. sammanfatta globala hälsoutmaningar och dess konsekvenser för hälsa, jämlikhet, utsatthet och hållbarhet

Anatomi och fysiologi 1, 8.5 hp (ME 8.5 hp)

Kunskap och förståelse

8. förklara cellens och vävnaders uppbyggnad och funktion

9. förklara nervsystemets, cirkulationssystemet, respirationssystemet, endokrina systemet och matspjälkningssystemets uppbyggnad och funktion

10. beskriva grundläggande smärtfysiologi

Färdighet och förmåga

11. relatera fysiologiska undersökningsmetoder såsom andningsfrekvens, puls och blodtryck till cirkulations- och respirationssystemets funktion

Konsensusbegrepp och teorier i omvårdnad samt globala perspektiv på omvårdnad och etik 8 hp (OM 8 hp)

Kunskap och förståelse

12. beskriva konsensusbegrepp och teorier inom omvårdnad nationellt och internationellt

13. beskriva omvårdnadsprocessen

14. förklara global omvårdnad ur ett förhållningssätt med utgångspunkt för sjuksköterskans profession

Färdighet och förmåga

15. tillämpa omvårdnadsprocessen med fokus på datainsamling

16. tillämpa teori inom omvårdnad

17. tillämpa vetenskaplig informationssökning framställa texter utifrån angivna formalia

Värderingsförmåga och förhållningssätt

18. värdera och ta ställning till egen insats i arbetsprocessen

19. värdera vetenskapligt texter

20. argumentera för ett etiskt förhållningssätt ur ett globalt perspektiv med utgångspunkt i sjuksköterskans profession

Anatomi och fysiologi 2, 4 hp (ME 4 hp)

Kunskap och förståelse

21. förklara uppbyggnaden och funktioner av organsystem som ansvarar för temperaturreglering, utsöndring, rörelse och reproduktion

22. förklara vätske- och energibalans

23. förklara hudens uppbyggnad och funktion

Färdighet och förmåga

24. tillämpa anatomisk kunskap genom att identifiera grundläggande strukturer inom rörelseorganen

Hälsa i befolkningen 4.5 hp (OM 0.5 hp, FH 4 hp)

Kunskap och förståelse

25. beskriva grundläggande folkhälsovetenskapliga begrepp och definitioner.

26. beskriva nationella folkhälsoproblem och folksjukdomar samt deras förekomst i livets olika stadier och skillnader mellan grupper.

27. beskriva olika grundläggande perspektiv kring mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer

28. förklara hur ojämlika förhållanden och utsatthet kan påverka konsekvenser för hälsa.

Färdighet och förmåga

29. relatera hälsobestämningsfaktorer och hur hälsan påverkas av ojämlika levnadsvillkor och utsatthet, nationellt och internationellt

Innehåll

Omvårdnad

  • Etik och värdegrund inom omvårdnad
  • Omvårdnadsteori
  • Globala perspektiv på omvårdnad
  • Grupprocess Jämlikhet i Hälsa
  • Omvårdnadens konsensusbegrepp
  • Omvårdnadsprocessen
  • Sjuksköterskeprofessionen
  • Informationssökning och kritisk granskning
  • Introduktion till vetenskapligt skrivande och referenshantering
  • Reflexivitet och argumentation

Folkhälsovetenskap

  • Demografi
  • Folksjukdomar, folkhälsoproblem och definitioner
  • Hälsans bestämningsfaktorer
  • Grundläggande kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.
  • Jämlikhet i hälsa
  • Rödakorsrörelsens idé, grundprinciper och verksamheter

Medicin

  • Anatomi
  • Cellen och vävnader
  • Fysiologi
  • Fysiologiska parametrar
  • Fysiologisk homeostas
  • Medicinsk terminologi
  • Organsystem
  • Smärtfysiologi
  • Stress och chock
  • Innehåll kopplat till generiska kompetenser
Lärandeaktiviteter

Kursen innehåller självstudier, föreläsningar, färdighetsträning, fältstudier, seminarier, grupparbeten och kamratgranskning.

Examination

De examinationer som ingår i kursen är följande:

  • Gruppexamination: Rödakorskunskap (FH 1,0 hp, OM 1,0 hp) lärandemål 1,2,3,4.
  • Gruppexamination: Hälsa ur tre perspektiv (OM 0.5 hp, FH 1hp, ME 1 hp) lärandemål:5,7. Betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
  • Skriftlig individuell salsexamination: Läkemedelsberäkning (OM 0.5 HP) lärandemål 6 kräver 100 % korrekt resultat för att få betyget G. Betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
  • Skriftlig individuell salsexamination: Anatomi och fysiologi 1 (ME 8.5 hp), lärandemål 8,9,10,11. Betyg: underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
  • Skriftlig individuell salstexamination: Konsensusbegrepp och teorier i omvårdnad samt globala perspektiv på omvårdnad och etik (OM 4.5 hp), lärandemål 12,13,14,15,16,17,18. Betyg: underkänd (U) godkänd (G) väl godkänd (VG).
  • Gruppexamination: Globala perspektiv och etik. (OM 3.5 hp), lärandemål:19,20. Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).
  • Skriftlig individuell salsexamination: Anatomi och fysiologi 2. (ME 4 hp), lärandemål 21,22,23,24. Betyg: underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
  • Skriftlig individuell hemexamination: Hälsa i befolkningen (FH 3,0 hp), lärandemål 25,26. Betyg: underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
  • Gruppexamination: Jämlikhet i hälsa. (FH 1,0 hp, OM 0,5 hp), lärandemål 27,28,29. Betyg: underkänd (U) eller godkänd (G).
  • Obligatoriska moment: relaterade till examinationen:
  • Obligatoriskt moment: Digital kurs inom mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.

Formerna för att bedöma studenternas prestationer under kursen är enligt följande:

För godkänd (G) kurs krävs betyget godkänd (G) på samtliga examinationer. För väl godkänd (VG) kurs krävs betyget godkänd (G) på samtliga examinationer samt betyget väl godkänd (VG) på minst hälften av de examinationer där betyget väl godkänd ges.

För bedömningskriterier hänvisas till studiehandledningen i Canvas.

Student som underkänts vid examination erbjuds förnyad examination. För mer information se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examinator kan bevilja alternativ examinationsform för våra program på grund och avancerad nivå. Detta gäller student med funktionsnedsättning som beviljats kompensatoriskt, pedagogiskt stöd för sina studier. Se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Kursplan och kurslitteratur

Kursplan

Fastställd av: UFN, 2025-04-01

Giltig från och med: Höstterminen 2025 för sjuksköterskeprogram

Skriv ut tidigare kursplaner

  • H16101 Kurs I: Omvårdnad och hälsa 30,0 hp (Vårterminen 2025 för sjuksköterskeprogram) Skriv ut
  • H16101 Kurs I: Omvårdnad och hälsa 30,0 hp (Andra halvår 2024) Skriv ut
  • H16101 Kurs I: Omvårdnad och hälsa 30,0 hp (Vårtermin 2024) Skriv ut
Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur

*Angiven eller nyare upplaga gäller. *

Bergqvist, M & Lennström, I (2024).** Sjuksköterskans kliniska färdigheter. (1. Uppl.) Liber****.**

Edberg, A-K. & Wijk, H. (red.). (2019). Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa (3. uppl.) Studentlitteratur.

Ehrenberg, A. & Wallin, L. (red.). (2019). Omvårdnadens grunder: Ansvar och Utveckling (3. uppl.). Studentlitteratur.

Garnow, T. (2021). Kulturmöten: Interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv. Studentlitteratur.

Friberg, F. & Öhlén, J. (red.). (2019). Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt (3. uppl.). Studentlitteratur.

Heise Löwgren, C. (red.). (2023). Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården (53. uppl.). Liber. http://biblextern.sh.se/login?url=https://online.liber.se/Home/LinkAccess/?

acid=5aowscBz3KaQ3Bz90MXELZW6tIrqDBw%2bCNnczwA5lUQ%3d&d=1

Karlsson, O. (red.) (2017). Svenska skrivregler (4. uppl.). Liber.

Lennéer-Axelson, B. & Thylefors, I. (2018). Arbetsgruppens psykologi (5. uppl.). Natur och kultur.

Pellmer Wramner, K., Wramner, H. & Wramner, B. (2017). Grundläggande folkhälsovetenskap (4. uppl.). Liber.

Sand, O. (2021). Människokroppen: Fysiologi och Anatomi (3 uppl.). Liber.

Sandman, L. & Kjellström, S. (2024). Etikboken: etik för vårdande yrken (3 uppl.) Studentlitteratur.

Wiklund Gustin, L. & Asp, M. (red.). (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. (3 uppl.). Studentlitteratur.

Willman, A. (2022). Teorier för omvårdnad. Studentlitteratur.

Referenslitteratur och vetenskapliga artiklar anges i studiehandledning i Canvas