Kurs

Komplexa vårdbehov och utsatthet vid psykisk ohälsa

Kursöversikt

Omfattning:
7,5 hp
Kursstart:
Vårtermin 2026
Kurskod:
PSYKV1
Studieperiod:
30 mars 2026 - 07 juni 2026
Studietakt:
Halvfart dagtid
Undervisningsform:
Campus
Nivå:
Kurs, avancerad nivå

Kursbeskrivning

Kursen består av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och syftar till att fördjupa kunskaperna kring utsatthet vid psykisk ohälsa. Särskilt fördjupas förmågan till analys- och reflektion i att självständigt värdera kunskap om och tillämpa sitt kunnande för att hantera situationer med komplexa vårdbehov. I kursen läggs vikt vid omvårdnadsprocessen för patienter som har komplexa vårdbehov, likaså specialistsjuksköterskans kärnkompetenser med fokus på vårdutvecklingsansvar. Därtill fördjupas förmågan att sammanfatta, kritiskt värdera och dra slutsatser av resultat från aktuell omvårdnadsforskning gällande utsatthet vid psykisk ohälsa. En fördjupning av etiska frågeställningar och samhälleliga utmaningar i relation till psykiatrisk vård och omsorg sker också kopplat till begrepp som ojämlikhet och hållbar utveckling. Vidare diskuteras med stöd av teori principer för rehabilitering och habilitering inom psykiatrisk vård och omsorg. Kursen tydliggör skillnaden mellan vård och omsorg samt hur de samverkar, det vill säga hur behandling och medicinsk tillsyn integreras med psykosociala och emotionella behov med betoning på relationer, kommunikation och stöd.

Behörighetskrav

Hela kursen Avancerade bedömningar och omvårdnadshandlingar vid psykisk ohälsa (7,5 hp) PSYAB2 skall vara godkänd. Samt examinationen Individuell muntlig examination - Seminarium (1 hp) i kursen Hälsofrämjande omvårdnad vid psykisk ohälsa (7,5 hp) PSYDH2.

Kursinformation

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Förklara komplexa vårdbehov vid psykisk ohälsa utifrån ett personcentrerat och evidensbaserat perspektiv.
  • Redogöra för olika former av utsatthet och dess betydelse för psykisk ohälsa.

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa omvårdnadsprocessen utifrån komplexa vårdbehov och utsatthet.
  • Genomföra stödjande samtal med fokus på återhämtning och delaktighet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt värdera omvårdnadshandlingar i relation till komplexa vårdbehov och utsatthet.
  • Reflektera över sitt professionella förhållningssätt i mötet med personer med psykisk ohälsa.
Lärandeaktiviteter

Undervisningen utgörs av lärandeaktiviteter VFU

Examination

Formerna för att bedöma studenternas prestationer under kursen är enligt följande:

Examination av kliniska moment (VFU) (7,5 hp). Lärandemål 1 – 8. Betyg: underkänd (U), godkänd (G). I examinationen ingår ett ej poängsatt reflektionsseminarium.

Student som underkänts vid examination erbjuds förnyad examination. För mer information se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.

Student som blivit underkänd i examination av kliniska moment erbjuds ett (1) nytt tillfälle inom ramen för respektive kurs.

Om en student på eget initiativ avbryter verksamhetsförlagd utbildning, leder avbrottet till att studenten underkänns på kursen. Studenten erbjuds i sådana fall en ny praktikperiod i samband med nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts.

Finner en examinator att ett beslut om betyg är uppenbart oriktigt på grund av att nya omständigheter framkommit, eller av någon annan anledning, ska beslutet ändras om det inte innebär att betyget sänks.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett verksamhetsförlagt tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt verksamhetsförlagt tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturenförändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) pådet tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Kursplan och kurslitteratur

Kursplan

Fastställd av: Utbildnings- och forskningsnämnden, 2025-10-07

Giltig från och med: Andra halvår 2025

Skriv ut tidigare kursplaner

  • PSYKV1 Komplexa vårdbehov och utsatthet vid psykisk ohälsa 7,5 hp (Vårtermin 2024) Skriv ut
Kurslitteratur

Brunt, D., Bejerholm, U., Markström, U., Hansson L. (red.) (2020).

Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsatser (3. uppl.). Studentlitteratur. 520 s.

Edberg, A-K., Ehrenberg, A., Friberg, F., Wallin, L., Wijk, H. & Öhlén, J. (2021). Omvårdnad på avancerad ad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Studentlitteratur.

Herlofsson, J. (red.) (2016) Psykiatri. Lund: Studentlitteratur.

Wiklund Gustin, L. (2019) (red.). Vårdande vid psykisk ohälsa: på avancerad nivå (3. uppl.). Studentlitteratur. 715 s.

Vetenskapliga artiklar tillkommer.