Kurs
Komplexa vårdbehov och utsatthet vid intensivvårdskrävande tillstånd
Kursöversikt
- Omfattning:
- 15,0 hp
- Kursstart:
- Vårtermin 2025
- Kurskod:
- KVUIT2
- Studieperiod:
- 20 jan. 2025 - 08 juni 2025
- Studietakt:
- Halvfart dagtid
- Undervisningsform:
- Campus
- Nivå:
- Kurs, avancerad nivå
Kursbeskrivning
Kursen fördjupar och problematiserar komplexa vårdbehov vid intensivvårdskrävande hälsotillstånd. Fokus ligger på patientens komplexa omvårdnadsbehov vid trauma och svikt i flera organsystem samtidigt. I kursen ingår även barnintensivvård. Under kursen ska studenten visa på självständighet och handlingsberedskap, och förväntas visa förmåga på ett professionellt förhållningssätt gentemot patient och närstående i etiskt komplexa situationer. Kursen består av 4.5 hp campusförlagd utbildning, samt 10,5 hp verksamhetsförlagd utbildning inom intensivvård.
Behörighetskrav
Behörig att antas till kursen är den som har avlagt sjuksköterskeexamen på grundnivå omfattande 180 högskolepoäng, samt kandidatexamen eller motsvarande utländsk examen med svensk sjuksköterskelegitimation samt innehar lägst betyget godkänd på kurs: ”Grundläggande omvårdnad inom intensivvård, 15 högskolepoäng”.Kursinformation
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Analysera och förklara patofysiologin vid multiorgansvikt, föreslå prioriterade interventioner med förslag på utvärdering och fortsatt handlingsberedskap
Visa på fördjupad kunskap om omvårdnad vid större skador orsakat av trauma samt översiktligt diskutera mänskligt lidande i relation till trauma ur ett globalt perspektiv
Visa på kunskap om olika intensivvårdskrävande tillstånd hos barn, föreslå prioriterade interventioner och omvårdnad utifrån ett familjecentrerat perspektiv.
Visa förmåga att självständigt kunna upprätta och genomföra personcentrerad och evidensbaserad omvårdnadsplan
Visa förmåga att självständigt föreslå, genomföra och utvärdera ordinerad medicinsk samt farmakologisk behandling
Visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patient och närstående samt självständigt kunna argumentera för olika perspektiv i etiskt komplexa situationer.
Visa på självständighet i att planera, leda, samordna och utvärdera omvårdnad av patient utifrån ett patientsäkerhetsperspektiv.
Lärandeaktiviteter
Under kursen varieras formerna för lärande med till exempel verklighetsbaserade patientfall (Case), självstudier, grupparbeten, föreläsningar och verksamhetsförlagd utbildning. Därtill tillkommer två obligatoriska Case seminarier.
Examination
För att godkännas på kursen krävs att studenten når samtliga lärandemål. Formerna för att bedöma studenternas prestationer under kursen är enligt följande:
Gruppexamination, muntlig och skriftlig (1,5 hp), en skriftlig och muntlig gruppuppgift lärandemål 3. Betyg: underkänd, godkänd.
Individuell skriftlig salstentamen (3 hp), lärandemål: 1-2, 5 Betyg: underkänd, godkänd, väl godkänd.
Verksamhetsförlagd utbildning inklusive individuell klinisk slutexamination (10,5 hp) 1, 4-7. Betyg: underkänd, godkänd.
För godkänd kurs krävs betyget godkänd på individuell skriftlig tentamen (3 hp), godkänd på gruppexamination (1,5 hp) samt verksamhetsförlagd utbildning inklusive individuell klinisk slutexamination (10,5 hp).
För väl godkänd kurs krävs betyget väl godkänd på individuell skriftlig tentamen (3 hp), godkänd på gruppexamination (1,5 hp) samt verksamhetsförlagd utbildning inklusive individuell klinisk slutexamination (10,5 hp).
För detaljerade bedömningskriterier för varje examination hänvisas till högskolans och kursens lärplattform.
Student som underkänts vid examination erbjuds förnyad examination. För mer information se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.
Kursansvarig/modulansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examinator kan bevilja alternativ examinationsform för våra program på grund- och avancerad nivå för student med funktionsnedsätting som beviljats kompensatoriskt, pedagogiskt stöd för sina studier.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Kursplan och kurslitteratur
Kursplan
Fastställd av: Utbildnings- och forskningsnämnden, 2023-10-03
Giltig från och med: Vårtermin 2024
Kurslitteratur
Obligatorisk litteratur
Aitken, L., Marschall, A. & Chaboyer, W. (red.). (2015). ACCCN`s Critical Care Nursing (3rd. Ed.). Elsevier. ISBN: 9780729542005
Arman, M., Dahlberg, M. & Ekebergh, M. (red). (2015). Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm. Liber. ISBN: 9789147114115.
Edberg, A. (red.) (2013). Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuk-sköterskans specialistområden. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144071459.
Hanséus, K., Lagercrantz, H. & Lindberg, T. (2012) Barn Medicin. (4. uppl.) Lund. Studentlitteratur. ISBN: 9789144076096 ICRC.
The Fundamental principles of the Red Cross and Red Crescent. Ref. 0513, 20 s. http://www.icrc.org/web/eng/siteeng0.nsf/htmlall/p0513?opendocument. International
Council of Nurses. ICN:s etiska kod för sjuksköterskor. Stockholm: Svensk sjuksköterskeförening. Från http://www.swenurse.se/Global/Publikationer/Etik-publikationer/ICN. Etisk.kod.webb.pdf
Lennéer-Axelson, B. & Thylefors, I. (2018). Arbetsgruppens psykologi. (5.,[omarb.] utg.) Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9789127822177
Lennqvist, S. (2017) Traumatologi. I A. Lennqvist, S (Red.), Traumatologi. Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114238 2(2)
Läkemedelsindustriföreningen, Sverige AB, LIF. www.fass.se.
Larsson, A. & Rubertsson, S. (red.). (2012). Intensivvård. (2., grundligt omarb. och utök. uppl.) Stockholm: Liber AB. ISBN: 9789147099580.
Patienten en del av teamet. Hämtad 6 september 2018, från Socialstyrelsen,https://patientsakerhet.socialstyrelsen.se/sakerhetskultur/patienten-en-delavteamet Socialstyrelsen. (2018).
Patientsäkerhet. Hämtad 6 september 2018, från Socialstyrelsen, https://patientsakerhet.socialstyrelsen.se/
Regeringskansliet. (2006). FN:s konventioner om mänskliga rättigheter. Hämtad 6 september 2018, från Regeringskansliet,http://www.manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/060621/9649d2011fd 4f5bb858acf1419189c6 7/konventionstexter_pdfversion.pdf
Regeringskansliet. (2018). Agenda 2030. Hämtad 6 september 2018, från Regeringen, https://www.regeringen.se/regeringens-politik/globala-malen-och-agenda-2030/
Sandman L& Kjellström S. (2013). Etikboken: etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur AB. ISBN: 978-91-44-05933-4.
Socialstyrelsen. Svensk författningssamling. Stockholm: Socialstyrelsen. www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910
Socialstyrelsen. (2015). Jämlik & jämställd vård. Hämtad 6 september 2018, från Socialstyrelsen,http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19620/2015- 1-5.pdf Socialstyrelsen. (2018).
Socialstyrelsen. Svensk författningssamling. Stockholm: Socialstyrelsen. Socialstyrelsen. (2015). Din skyldighet att informera och göra patienten delaktig: Handbok för vårdgivare, chefer och personal. Från: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2012/2012-1-5
Svensén, H. & Hjelmqvist, H., (red.). (2014). Vätsketerapi. (2. uppl.) Stockholm: Liber AB. ISBN: 978-91-47-11397-2.
Sveriges Kommuner och Landsting, (2015). Riskanalys & Händelseanalys. Handbok för patientsäkerhetsarbete. (3.uppl.). ISBN: 978-91-7585-237- 9Från: https://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7585-237-9.pdf
Willman. A., Bahtsevani., C, Nilsson., R, Sandström., B. (2016). Evidensbaserad omvårdnad. En bro mellan forskning och klinisk verksamhet. (4de uppl.). Lund: Studentlitteratur AB. ISBN: 978-91-44-10902-2