Kurs
Handledning inom omvårdnad
Kursöversikt
- Omfattning:
- 7,5 hp
- Kursstart:
- Vårtermin 2026
- Kurskod:
- PSYHA1
- Studieperiod:
- 19 jan. 2026 - 29 mars 2026
- Studietakt:
- Halvfart blandad undervisningstid
- Undervisningsform:
- Campus
- Nivå:
- Kurs, avancerad nivå
Kursbeskrivning
Kursen innefattar både teoretiska och praktiska lärandeaktiviteter. Kursinnehållet är kopplat till styrdokument, pedagogiska modeller, grupprocesser samt färdigheter och förmågor av betydelse för handledning. Handledning i olika kontexter relaterade till omvårdnad belyses, såsom handledning av studenter och kollegial handledning i omvårdnadsarbete.
Behörighetskrav
Behörig att antas är den som har avlagt sjuksköterskeexamen på grundnivå omfattande 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med svensk sjuksköterskelegitimation, samt avlagt kandidatexamen.Kursinformation
Lärandemål
Kunskap och förståelse
1. Beskriva och reflektera över teorier och begrepp inom didaktik och pedagogik relaterat till handledning.
2. Beskriva och reflektera över lärande- och grupprocesser och deras betydelse för handledning av sjuksköterskestudenter i verksamhetsförlagd utbildning samt i omvårdnadsarbete.
3. Analysera och värdera styrdokument och hjälpmedel för bedömning av studentprestationer i verksamhetsförlagd utbildning
Färdighet och förmåga
4. Planera, genomföra och värdera omvårdnadshandledning med olika syften och metoder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5. Kritiskt granska sitt eget professionella förhållningssätt i omvårdnadshandledarrollen.
6. Analysera sitt behov av ytterligare kunskap inom omvårdnadshandledning.
Lärandeaktiviteter
Lärandet sker i lärandeaktiviteter som innefattar litteraturstudier, föreläsningar, interaktivt lärande i seminarier och workshops samt färdighetsträning.
Examination
För examination, se dokumentet Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.
Formerna för att bedöma studenternas måluppfyllelse under kursen är följande:
Examination I: Individuell skriftlig hemexamination (2,5 hp). Lärandemål: 1 och 3. Betyg: underkänd, godkänd, väl godkänd.
Examination II: Individuell skriftlig hemexamination (5 hp). Lärandemål: 2, 4, 5 och 6. I examinationen ingår färdighetsträning med individuell skriftlig inlämningsuppgift. Betyg: underkänd, godkänd.
För godkänd kurs krävs betyget godkänd på samtliga examinationsmoment enligt ovan.
Student som underkänts vid examination erbjuds förnyad examination fyra (4) gånger. Den som underkänts två gånger på examination har rätt att begära att annan examinator utses.
Kursplan och kurslitteratur
Kursplan
Fastställd av: UFN, 2025-04-01
Giltig från och med: Första halvår 2026
Skriv ut tidigare kursplaner
Kurslitteratur
Kurslitteratur
Högskoleförordning (1993:100) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930100.htm
Högskolelag (1992:1434) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921434.htm
Pilhammar Andersson, E. (red.) (2019). Pedagogik inom vård och handledning. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.
Svedberg, L. (2021). Gruppsykologi, Om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur.
Tveiten, S. (2020). Yrkesmässig handledning - mer än ord. (Femte upplagan / översättning: Karin Ruthman & Mia Ruthman). Lund: Studentlitteratur.
***Observera att både äldre och nyare upplaga är angivet. I möjligaste mån ska nyaste upplaga användas. ***
Vetenskapliga artiklar och rapporter som tillkommer som stöd:
SBUrapport, (2017). Omvårdnadshandledning för sjuksköterskor, SBU:s Upplysningstjänst 9 november.
Berglund M, Kjellsdotter A, Wills J, Johansson A. (2022). The best of both worlds – entering the nursing profession with support of a transition programme. Scand J Caring Sci. 2022;36:446– 455. https://doi.org/10.1111/scs.13058
Claesson, K., Berglund, M., & Gustavsson, S. (2016).The character of nursing students’ critical reflection at the end of their education. Journal of Nursing Education and Practice. 2017, Vol. 7, No. 5, DOI: 10.5430/jnep.v7n5p55
Røsnæs, E., Lind, Jølstad, A., Severinsson, E. & Lyberg, A. (2017). Reflection as a Skill-Clinical Supervision as a Prerequisite for Professional Development to Ensure Patient Safety. Open Journal of Nursing. 07(09):979-992. DOI: 10.4236/ojn.2017.79072
Referenslitteratur
Fossum, B. (Red.), (2012). Kommunikation. Samtal och bemötande i vården. Lund: Studentlitteratur.
Hård af Segerstad, H. Helgesson, M. Ringborg, M. & Svedin, L. (1997) Problembaserat lärande –idén, handledaren och gruppen. Liber.
Högskoleverket (2000): Klinisk/tillämpad utbildning ur studenters och handledares perspektiv: om mäster-gesällärande och högskolemässighet i vård- och sociala omsorgsutbildningar.
Högskoleverkets rapportserie 2000:1 AR. Stockholm: Högskoleverket
Högskoleverket (2007): Utvärdering av grundutbildning i medicin och vård vid svenska universitet och högskolor. Högskoleverkets rapportserie 2007: 23 R. Stockholm: Högskoleverket
SBU:s Upplysningstjänst Omvårdnadshandledning för sjuksköterskor:
https://www.bokus.com/bok/9789144373713/omvardnadshandledning/