Kurs

Handledning inom omvårdnad

Kursöversikt

Omfattning:
7,5 hp
Kursstart:
Vårtermin 2026
Kurskod:
PSYHA1
Studieperiod:
19 jan. 2026 - 29 mars 2026
Studietakt:
Halvfart blandad undervisningstid
Undervisningsform:
Campus
Nivå:
Kurs, avancerad nivå

Kursbeskrivning

Kursen innefattar både teoretiska och praktiska lärandeaktiviteter. Kursinnehållet är kopplat till styrdokument, pedagogiska modeller, grupprocesser samt färdigheter och förmågor av betydelse för handledning. Handledning i olika kontexter relaterade till omvårdnad belyses, såsom handledning av studenter och kollegial handledning i omvårdnadsarbete.

Behörighetskrav

Behörig att antas är den som har avlagt sjuksköterskeexamen på grundnivå omfattande 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med svensk sjuksköterskelegitimation, samt avlagt kandidatexamen.

Kursinformation

Lärandemål

Kunskap och förståelse

1. Beskriva och reflektera över teorier och begrepp inom didaktik och pedagogik relaterat till handledning.

2. Beskriva och reflektera över lärande- och grupprocesser och deras betydelse för handledning av sjuksköterskestudenter i verksamhetsförlagd utbildning samt i omvårdnadsarbete.

3. Analysera och värdera styrdokument och hjälpmedel för bedömning av studentprestationer i verksamhetsförlagd utbildning

Färdighet och förmåga

4. Planera, genomföra och värdera omvårdnadshandledning med olika syften och metoder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

5. Kritiskt granska sitt eget professionella förhållningssätt i omvårdnadshandledarrollen.

6. Analysera sitt behov av ytterligare kunskap inom omvårdnadshandledning.

Lärandeaktiviteter

Lärandet sker i lärandeaktiviteter som innefattar litteraturstudier, föreläsningar, interaktivt lärande i seminarier och workshops samt färdighetsträning.

Examination

För examination, se dokumentet Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola.

Formerna för att bedöma studenternas måluppfyllelse under kursen är följande:

Examination I: Individuell skriftlig hemexamination (2,5 hp). Lärandemål: 1 och 3. Betyg: underkänd, godkänd, väl godkänd.

Examination II: Individuell skriftlig hemexamination (5 hp). Lärandemål: 2, 4, 5 och 6. I examinationen ingår färdighetsträning med individuell skriftlig inlämningsuppgift. Betyg: underkänd, godkänd.

För godkänd kurs krävs betyget godkänd på samtliga examinationsmoment enligt ovan.

Student som underkänts vid examination erbjuds förnyad examination fyra (4) gånger. Den som underkänts två gånger på examination har rätt att begära att annan examinator utses.

Kursplan och kurslitteratur

Kursplan

Fastställd av: UFN, 2025-04-01

Giltig från och med: Första halvår 2026

Skriv ut tidigare kursplaner

  • PSYHA1 Handledning inom omvårdnad 7,5 hp (Första halvår 2025) Skriv ut
Kurslitteratur

Kurslitteratur

Högskoleförordning (1993:100) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930100.htm

Högskolelag (1992:1434) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921434.htm

Pilhammar Andersson, E. (red.) (2019). Pedagogik inom vård och handledning. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.

Svedberg, L. (2021). Gruppsykologi, Om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur.

Tveiten, S. (2020). Yrkesmässig handledning - mer än ord. (Femte upplagan / översättning: Karin Ruthman & Mia Ruthman). Lund: Studentlitteratur.

***Observera att både äldre och nyare upplaga är angivet. I möjligaste mån ska nyaste upplaga användas. ***

Vetenskapliga artiklar och rapporter som tillkommer som stöd:

  • SBUrapport, (2017). Omvårdnadshandledning för sjuksköterskor, SBU:s Upplysningstjänst 9 november.

  • Berglund M, Kjellsdotter A, Wills J, Johansson A. (2022). The best of both worlds – entering the nursing profession with support of a transition programme. Scand J Caring Sci. 2022;36:446– 455. https://doi.org/10.1111/scs.13058

  • Claesson, K., Berglund, M., & Gustavsson, S. (2016).The character of nursing students’ critical reflection at the end of their education. Journal of Nursing Education and Practice. 2017, Vol. 7, No. 5, DOI: 10.5430/jnep.v7n5p55

  • Røsnæs, E., Lind, Jølstad, A., Severinsson, E. & Lyberg, A. (2017). Reflection as a Skill-Clinical Supervision as a Prerequisite for Professional Development to Ensure Patient Safety. Open Journal of Nursing. 07(09):979-992. DOI: 10.4236/ojn.2017.79072

Referenslitteratur

Fossum, B. (Red.), (2012). Kommunikation. Samtal och bemötande i vården. Lund: Studentlitteratur.

Hård af Segerstad, H. Helgesson, M. Ringborg, M. & Svedin, L. (1997) Problembaserat lärande –idén, handledaren och gruppen. Liber.

Högskoleverket (2000): Klinisk/tillämpad utbildning ur studenters och handledares perspektiv: om mäster-gesällärande och högskolemässighet i vård- och sociala omsorgsutbildningar.

Högskoleverkets rapportserie 2000:1 AR. Stockholm: Högskoleverket

Högskoleverket (2007): Utvärdering av grundutbildning i medicin och vård vid svenska universitet och högskolor. Högskoleverkets rapportserie 2007: 23 R. Stockholm: Högskoleverket

SBU:s Upplysningstjänst Omvårdnadshandledning för sjuksköterskor:

https://www.sbu.se/contentassets/63153b6f2a2b49c98ead19559a8cd49d/omvardnadshandledning_sjukskoterskor.pdf

https://www.bokus.com/bok/9789144373713/omvardnadshandledning/