Kurs
Global omvårdnad – teori och förhållningssätt för blivande sjuksköterskor
Kursöversikt
- Omfattning:
- 7,5 hp
- Kursstart:
- Höstterminen 2025 för sjuksköterskeprogram
- Kurskod:
- GNGH18
- Studieperiod:
- 25 aug. 2025 - 25 jan. 2026
- Studietakt:
- Kvartsfart dagtid
- Undervisningsform:
- Campus
- Nivå:
- Kurs, grundnivå
Kursbeskrivning
Kursen innehåller en djupgående genomlysning av begreppet global omvårdnad inom hälso- och sjukvård och behandlar globala och lokala aspekter i vårdmiljön. Innehållet i den globala omvårdnaden studeras utifrån den aktuella vård- eller omsorgsverksamheten. Under fältstudier i modul 1 kopplas i samtal med professionella i vårdverksamheten teoretisk kunskap till professionellas erfarenheter och berättelser. I modul 2 analyseras och presenteras individuellt av studenten genom en gruppexamination och en skriftlig individuell rapport. Kursen ges på engelska.
Kursinformation
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Modul 1 Fältstudier (OM 3,0 hp)
Färdighet och förmåga
1. självständigt genomföra en fältstudie.
Modul 2 Skriftlig rapport (OM 4,5hp)
Kunskap och förståelse
2. förklara innehållet i global omvårdnad och dess begrepp som presenteras i kurslitteraturen
3. förklara hur Röda Korsrörelsens grundläggande principer är relevanta i relation till global omvårdnad
4. beskriva det svenska hälso- och sjukvårdssystemet, hälso- och sjukvårdslagen, allmänna lagen om tillgång till information och lagen om sekretess samt patientsäkerhetslagen
5. beskriva den humanitära globala Röda Korsrörelsens och internationella humanitära organisationers uppdrag
6. förklara verksamhetsspecifika vårdsituationer ur ett globalt omvårdnadsperspektiv, med fokus på påverkansarbete (advocacy), social aktivism, ojämlikhet och social orättvisa
Färdighet och förmåga
7. föreslå och motivera hur innehåll och förhållningssätt i global omvårdnad kan utvecklas i teori och i klinisk praxis på hållbara sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
8. värdera vårdpersonalens ställningstagande i omvårdnaden ur ett normkritiskt perspektiv
Innehåll
- Advocacy och social medvetenhet inom omvårdnad
- Ekologi i omvårdnad
- Global/lokal i omvårdnad relaterat till globala hälsoutmaningar
- Hälsofrämjande och social aktivism i omvårdnad
- Hållbar utveckling i omvårdnad
- Normkritiska aspekter i omvårdnad
- Personcentrering i omvårdnad
- Forskningsetiska frågor inom hälso-och sjukvården
- Hälso- och sjukvårdslagen
- Lagen om allmänhetens tillgång till information och sekretess
- Patientsäkerhetslagen
- Röda Korsets grundprinciper
- Svenska hälso- och sjukvårdssystemet
Lärandeaktiviteter
De undervisningsmetoder som används i kursen är klassrumsföreläsningar, en workshop om metodik och en individuell presentation inom en gruppexamination. Andra lärandeaktiviteter är fältstudier på en vårdinrättning och handledning av att skriva en fältstudierapport.
Examination
Fältstudie (3 hp) Betyg: , godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
Skriftlig individuell rapport (4,5 hp), Betyg: , godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
Obligatorisk moment - workshop om metodik. Betyg deltagit (D)
Obligatoriskt moment - individuell presentation av fältstudierapport. Betyg deltagit (D)
Formerna för att bedöma studenternas prestationer under kursen är enligt följande:
För godkänd (G) kurs krävs betyget godkänd (G) på skriftlig individuell rapport (4,5 hp), godkänt fältarbete (3,0 hp) och samt deltagande i obligatoriskt moment. För väl godkänd (VG) kurs krävs betyget godkänd (VG) på skriftlig individuell rapport (4,5 hp), godkänt fältarbete (3,0 hp) och samt deltagande i obligatoriskt moment.
För betygskriterier hänvisas till studiehandledningen i Canvas.
Student som underkänts vid examination erbjuds förnyad examination. För mer information se Riktlinjer för examination vid Röda Korsets Högskola (Dnr 46/2022).
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examinator kan bevilja alternativ examinationsform för våra program på grund- och avancerad nivå för student med funktionsvariation som beviljats kompensatoriskt, pedagogiskt stöd för sina studier.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Kursplan och kurslitteratur
Kursplan
Fastställd av: UFN, 2025-04-01
Giltig från och med: Andra halvår 2025
Skriv ut tidigare kursplaner
Kurslitteratur
Mandatory literature
Backman, G. (Ed.). (2012). The Right to Health: Theory and practice. Studentlitteratur.
Polit, D.F. & Beck, C.T. (2016). Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice (10. ed.). Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.
*Reference literature and scientific articles are presented in the study guide in Canvas *