Kurs
Avancerade bedömningar och omvårdnadshandlingar vid psykisk ohälsa
Kursöversikt
- Omfattning:
- 7,5 hp
- Kursstart:
- Hösttermin 2025
- Kurskod:
- PSYAB2
- Studieperiod:
- 01 sep. 2025 - 09 nov. 2025
- Studietakt:
- Halvfart dagtid
- Undervisningsform:
- Campus
- Nivå:
- Kurs, avancerad nivå
Kursbeskrivning
Kursen syftar till att studenten ska få fördjupade kunskaper och färdigheter i avancerade bedömningar och omvårdnadshandlingar inom ramen för omvårdnadsprocessen i psykiatrisk vård. Vid sidan om teman som rör olika specifika ohälsotillstånd läggs vikt vid mera allmänt användbara metoder i psykiatrisk omvårdnad, såsom psykopedagogik. En fördjupning av etiska frågeställningar och samhälleliga utmaningar i relation till psykiatrisk vård sker också kopplat till begrepp som utsatthet, ojämlikhet och hållbar utveckling.
Behörighetskrav
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning psykiatrisk vård, samt kan också ges som fristående kurs. Behörig att antas är den som har avlagt sjuksköterskeexamen på grundnivå omfattande 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med svensk sjuksköterskelegitimation, samt avlagt kandidatexamen. Vid fristående kurs är den behörig som har sjuksköterskeexamen.Kursinformation
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Förklara diagnostik och behandling av psykiatriska tillstånd utifrån ett evidensbaserat perspektiv.
2. Utifrån fördjupade kunskaper och ett etiskt perspektiv analysera och bedöma omvårdnadsbehov vid olika psykiatriska ohälsotillstånd.
3. Värdera och bedöma omvårdnadshandlingar i relation till principer för vetenskaplighet och evidens för patienter inom psykiatrisk vård.
4. Utifrån fördjupade kunskaper i psykofarmakologi analysera och bedöma farmakologisk behandling vid olika psykiatriska ohälsotillstånd.
5. Tillämpa och kommunicera olika delar av omvårdnadsprocessen.
6. Identifiera och motivera sitt behov av ytterligare kunskap i relation till profession och vetenskaplighet.
Lärandeaktiviteter
Undervisningen utgörs av lärandeaktiviteter som innefattar föreläsningar, interaktivt lärande, litteraturstudier, seminarier, workshops.
Examination
Formerna för att bedöma studenternas prestationer under kursen är enligt följande:
Examination I: Seminarium med individuell skriftlig inlämningsuppgift (2,5 hp). Lärandemål: 1 och 4. Betyg: underkänd, godkänd.
Examination II: Individuell skriftlig hemexamination (5 hp). Lärandemål: 2, 3, 5 och 6. Betyg: underkänd, godkänd.
För betyget godkänd på kursen krävs betyget godkänd på tentamen I och II.
Student som underkänts vid examination erbjuds förnyad examination fyra (4) gånger. Den som underkänts två gånger på examination har rätt att begära att annan examinator utses.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges två ytterligare examinationstillfällen (exklusive ordinarie examinationstillfälle) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Kursplan och kurslitteratur
Kursplan
Fastställd av: UFN, 2025-04-01
Giltig från och med: Andra halvår 2025
Kurslitteratur
Arborelius, L. (2016). Neurofarmakologi: för psykologer, psykoterapeuter och beteendevetare (1. utg.). Natur & kultur.
Carpenito-Moyet, L. J. (2020). Handbok i omvårdnadsdiagnostik: diagnos, mål, åtgärd (Upplaga 1:1). Studentlitteratur AB.
Edberg, A-K., Ehrenberg, A., Friberg, F., Wallin, L., Wijk, H. & Öhlén, J. (2013). Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Studentlitteratur.
Herlofsson, J. (red.). (2016). Psykiatri. Studentlitteratur.
Muntlin, Å. & Jangland, E. (red.). (2020). Fundamentals of care: klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. (1. uppl.). Studentlitteratur.
Wiklund Gustin, L., Barbosa Da Silva, A., Barker, P., Borg, M., & Boussaid, L. (2019). Vårdande vid psykisk ohälsa - - på avancerad nivå. (3. uppl.). Studentlitteratur.
*Vetenskapliga artiklar, rapporter, vårdprogram, kliniska riktlinjer mm tillkommer. *