Om du har fått en utbildningsplats och tackat ja till den, men av någon anledning inte kan börja utbildningen den här terminen, så kan du ansöka att få anstånd.
Skäl för anstånd
De skäl som kan ligga till grund för att få anstånd finns reglerade i Universitets- och högskolerådets Föreskrifter UHRFS 2016:1.
Skicka ansökan till högskolan
Efter att du fått ditt a) antagningsbesked och b) tackat ja till din plats på www.antagning.se kan du söka om anstånd med studiestart.
Efter att du registrerat dig kan du inte längre söka om anstånd. Registrering innebär att du påbörjat dina studier.
Din ansökan om anstånd skickar du i ett e-postmeddelande där du bifogar det underlag som är relevant till utbadm@rkh.se.
I ansökan ska du ange 1) fullständigt namn och 2) personnummer, samt 3) skäl för anståndet (se nedan):
- Arbetsgivarens beslut att skjuta på tjänstledigheten (bifoga bevittnad kopia av arbetsgivarens beslut).
- Värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring (bifoga bevittnad kopia av inkallelseorder).
- Anställningar eller tjänstgöring i Försvarsmakten enligt 12 § lagen (2012:332)2 (bifoga bevittnad kopia av intyg).
- Vård av barn (bifoga bevittnad kopia av intyg).
- Sjukdom (bifoga läkarintyg).
- Studentfackliga uppdrag (bifoga bevittnad kopia av intyg).
- Annat skäl (bifoga redogörelse av skäl samt bevittnade kopior av handlingar som styrker dem).
Beslut
Anstånd beviljas normalt till nästa start för utbildningen. Förutsättningen är att utbildningen ges vid ett senare tillfälle.
Du får besked per mejl med svar om att ansökan är beviljad eller ej. Du får normalt svar inom tio arbetsdagar från att du sänt in ansökan.