Kvinnlig tandläkare. Foto: Mostphotos.

Utmaning att skriva kliniska anteckningar

Utmaning att skriva kliniska anteckningar

Utmaning för tandläkarstudenter att skriva kliniska anteckningar som handlar om nytt innehåll visar ny forskningsstudie.

Inom högre professionsutbildning är akademiskt och professionellt skriftbruk, dvs vad, hur och i vilket syfte studenter läser, skriver och kommunicerar lika betydelsefulla för utbildningen men också för den framtida professionen. I en ny forskningsstudie undersöks tandläkarstudenters kliniska anteckningar och vilka aspekter av dessa anteckningar som inte är tillräckliga eller acceptabla för det professionella sammanhanget.

Fokus på kliniska anteckningar som förs i en professionsutbildning

– När det gäller kliniska anteckningar är forskningen knapphändig och fokuserad på teknik och informatik. Vår forskningsstudie bidrar med att fokusera på de kliniska anteckningar som förs i en professionsutbildning som tandläkarutbildningen, för en större förståelse av fenomenet utifrån ett skriftbruksperspektiv, säger Maria Christidis, lektor vid Hälsovetenskapliga institutionen vid Röda Korsets Högskola.

Tandläkarnas kliniska anteckningar utgår ifrån ett lärarkonstruerat protokoll avseende munslemhinnan, tandapparaturen som inkluderar patologi på tandnivå, munhygien och ett validerat internationellt kliniskt undersökningsprotokoll av ansiktsregionen. Dessa anteckningar genomgick en tematisk analys och tre teman kunde identifieras:

  • bekant innehåll
  • bekant innehåll i ny kontext
  • nytt innehåll

Svårt att skriva acceptabla anteckningar som nybörjare till innehållet eller sammanhanget

De flesta studenterna kunde skriva acceptabla kliniska anteckningar när innehållet var bekant, men när det välbekanta innehållet var i ett nytt sammanhang hade studenterna svårt att skriva anteckningar som var tillräckliga. När det gäller beskrivande anteckningar hade studenterna svårigheter med att skriva anteckningar både när det gällde bekant innehåll eller bekant innehåll i ett nytt sammanhang.

– Sammantaget visar resultaten att studenterna har svårt att skriva acceptabla anteckningar när de är nybörjare till innehållet eller sammanhanget. Anteckningarna är antingen är otillräckliga, för korta eller är felaktiga i relation till professionella ändamål. Detta visar att det finns ett behov av att stärka kraven på professionell kvalitet i kliniska anteckningar och att det är viktigt att fokusera på detta redan under den första tiden av tandläkarutbildningen, säger Maria Christidis.

Mer information

Kontakt

Forskningsnyheter

  • Maria Niinimaa, adjunkt vid Röda Korsets Högskola. Foto: RKH

    Forskningsnyhet

    Forskning om existentiell ensamhet inleder samarbete kring forskarutbildning

    Läs mer
  • Kvinna vid fönster. Foto: Mostphotos

    Forskningsnyhet

    Tillförlitligt stöd – en förutsättning för att främja sexuell- och reproduktiv hälsa hos unga kvinnor med ADHD

    Läs mer
  • Birgitta Bisholt, professor och prefekt vid Röda Korsets Högskola, Susanne Georgsson, professor och rektor vid Röda Korsets Högskola, Maria Haak, professor och vice-rektor för forskning vid Högskolan Kristianstad och Anna-Karin Edberg, professor och studierektor för forskarutbildningen i vårdvetenskap vid Högskolan Kristianstad.

    Forskningsnyhet

    Nytt forskningssamarbete mellan Högskolan Kristianstad och Röda Korsets Högskola påbörjat

    Läs mer