Personer som har lagt sina händer ovanpå varandras. Foto:Mostphotos

Personlighet och eller inlärningsstil påverkar inte

Personlighet och eller inlärningsstil påverkar inte

Personlighet och eller inlärningsstil påverkar inte läkarstudenters attityd till interprofessionell utbildning visar ny studie.

Interprofessionell utbildning ingår i hälso- och sjukvårdsutbildningar världen över. Nu visar en ny studie att personlighet och eller inlärningsstil inte påverkar läkarstudenters attityd till interprofessionellt lärande.

The Centre for the Advancement of Interprofessional Education (CAIPE) definierar interprofessionell utbildning enligt följande: tillfälle då två eller flera professioner lär med, av och om varandra för att förbättra samarbetet och kvaliteten i vården. Syftet med interprofessionell utbildning är att ge studenterna möjlighet till kunskap och förståelse för de olika vårdprofessionernas kompetenser och ansvarsområden, träna sin egen yrkesroll och att utveckla teamarbete och kommunikationsförmåga.

Frågor om attityd till interprofessionell utbildning

– Sammanlagt besvarades frågeformulär av totalt 79 läkarstudenter vid tre tillfällen formulär i syfte att få reda på deras attityd till interprofessionell utbildning. Resultatet visade inte på några signifikanta samband avseende koppling mellan personlighet och eller lärostil avseende attityd till interprofessionell utbildning, förklarar Hanna Lachmann, högskolekolelektor, programansvarig och tf prefekt vid Röda Korsets Högskola och en av författarna till artikeln.

Läs hela studien

“Personality and learning styles in relation to attitudes towards interprofessional education: a cross-sectional study on undergraduate medical students during their clinical courses” har publicerats i BMC Medical Education: https://rdcu.be/b9xYg, https•J/doi.org/10.1186/s12909-020-02327-7

Forskningsnyheter

  • Maria Niinimaa, adjunkt vid Röda Korsets Högskola. Foto: RKH

    Forskningsnyhet

    Forskning om existentiell ensamhet inleder samarbete kring forskarutbildning

    Läs mer
  • Kvinna vid fönster. Foto: Mostphotos

    Forskningsnyhet

    Tillförlitligt stöd – en förutsättning för att främja sexuell- och reproduktiv hälsa hos unga kvinnor med ADHD

    Läs mer
  • Birgitta Bisholt, professor och prefekt vid Röda Korsets Högskola, Susanne Georgsson, professor och rektor vid Röda Korsets Högskola, Maria Haak, professor och vice-rektor för forskning vid Högskolan Kristianstad och Anna-Karin Edberg, professor och studierektor för forskarutbildningen i vårdvetenskap vid Högskolan Kristianstad.

    Forskningsnyhet

    Nytt forskningssamarbete mellan Högskolan Kristianstad och Röda Korsets Högskola påbörjat

    Läs mer