Birgitta Mc Ewen

Birgitta Mc Ewen
Birgitta Mc Ewen, docent, lektor vid Röda Korsets Högskola

Titel: Docent, lektor
Institution: Hälsovetenskapliga institutionen
Tel: +46(0)8 - 587 516 67
E-post: birgitta.mcewen@rkh.se
ORCID: 0000-0002-4984-2415
Disputationsår: 1994
Avhandling: Protochlorophyll(ide) and Chlorophyll(ide) Forms in Epicotyls, Hypocotyls, and Roots of Dark-Grown Plants.

Om mig

Min bakgrund är som biolog och didaktiker. Jag disputerade i biologi 1994 med en cellulärt inriktad avhandling och blev docent i naturvetenskapernas didaktik 2016. I min meritportfölj finns också en examen från Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm. Jag har alltid haft ett intresse för friskvård, motion och friluftsliv och har under årens lopp blivit mer och mer engagerad i utbildningar där människokroppen är i fokus. Under mina sista tio år på min förra arbetsplats, Karlstads universitet, var jag anställd på Hälsovetenskapliga institutionen. Sedan januari 2022 arbetar jag på Röda Korsets Högskola som docent i medicin med inriktning mot naturvetenskaplig didaktik med i första hand kurser inom medicin och examensarbeten på grund- och avancerad nivå.

Undervisning

I första hand är jag handledare och examinator för examensarbeten, både på grundnivå och specialistnivå. Dessutom har jag undervisat i medicin, bland annat i cellfysiologi, genetik och rörelselära. Har blivit nominerad till ”Bästa lärare” (Karlstads universitet).

Externa uppdrag

Jag är referee för tre internationella vetenskapliga tidskrifter (Mind, Brain and Education; PLOS ONE; Environmental Education); varit ordförande och ledamot av betygskommittéer vid disputationer, samt sakkunnig vid tjänstetillsättningar. Jag har också varit ordförande vid sessioner och referee vid internationella vetenskapliga konferenser (eridob, ESERA). Dessutom har jag varit ledamot i fakultetsnämnder (Örebro universitet).

Forskningsprofil

För ca femton år sedan kom jag i kontakt med det snabbt växande forskningsfältet epigenetik, som bland annat har gett oss fördjupade kunskaper om hur vår omgivning interagerar med våra gener. Kunskaper i epigenetik ger större förståelse av fenomen inom en rad områden; dock bedrivs den mesta forskningen i epigenetik inom det medicinska fältet. Med den didaktiska inriktning min forskning har, blev det intressant att undersöka hur det nya forskningsområdet kan implementeras i en lärandekontext. 2016 beviljades jag, tillsammans med två kollegor, medel för ett projekt om hur epigenetik kan implementeras i skolan (Vetenskapsrådet).

Den didaktiska forskningen om epigenetik ligger väl i linje med mitt intresse för vuxendidaktik och lärares förhållningssätt till nytt undervisningsinnehåll och nya undervisningsmetoder.  

Forskningsnyheter

  • Thörne, K., Gericke, N., & Mc Ewen, B. Introducing epigenetics in secondary classrooms - An educational design study, Science Education (published online 2025-08-09).  http://doi.org/10.1002/sce.70009   
  • Mc Ewen, B., Gericke, N., & Thörne, K. The challenge of changing a genetics deterministic teaching tradition - Teachers’ views on including epigenetics in the genetics curriculum, Science & Education (published online 2025-06-28). https://doi.org/10.1007/s11191-025-00666-9

Publikationer

  • Thörne, K., Gericke, N., & Mc Ewen, B. Introducing epigenetics in secondary classrooms - An educational design study, Science Education (published online 2025-08-09).    http://doi.org/10.1002/sce.70009
  • Mc Ewen, B., Gericke, N., & Thörne, K. The challenge of changing a genetics deterministic teaching tradition - Teachers’ views on including epigenetics in the genetics curriculum, Science & Education(published online 2025-06-28). https://doi.org/10.1007/s11191-025-00666-9
  • Gericke, N., & Mc Ewen, B. (2023). Defining epigenetic literacy: How to integrate epigenetics into the biology curriculum. Journal of Research in Science Teaching, 60(10), 2216-2254. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tea.21856
  • Mc Ewen, B. (2022). Construction of a review about epigenetics for biology teachers and other non-experts. Science & Education, 31(4), 997-1026. https://link.springer.com/article/10.1007/s11191-021-00278-z
  • Raaijmakers, H., Mc Ewen, B., Walan, S., & Christenson, N. (2021). Developing museum-school partnerships: Art-based exploration of science issues in the third space. International Journal of Science Education, 43(17), 2746-2768. https://doi.org/10.1080/09500693.2021.1986646
  • Nyberg, E., Castéra, J., Mc Ewen, B., Gericke, N., & Clément, P. (2019). Teachers’ and student teachers’ attitudes towards nature and the environment – A comparative study between Sweden and France. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(7), 1020-1104. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00313831.2019.1649717?needAccess=true
  • Mc Ewen, B. (2018). Epigenetics gives new knowledge about learning – the example physical education. In Finlayson, O., McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 2 (co-ed. Tytler, R., & Carvalho, G. S.), (pp. 367-374). Dublin, Ireland: Dublin City University. ISBN 978-1-873769-84-3
  • Walan, S. & Mc Ewen, B. (2018). Students’ reflections on participation in a science and technology school competition. In Inlayson, O., McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 2 (co-ed. Tytler, R., & Carvalho, G. S.), (pp. 273-282). Dublin, Ireland: Dublin City University. ISBN 978-1-873769-84-3
  • Walan, S. & Mc Ewen, B. (2018). Teachers’ and principals’ reflections on student participation in a school science and technology competition. Research in Science & Technological Education, 36(4), 391-412. https://doi.org/10.1080/02635143.2017.1420644
  • Walan, S., Nilsson, P., & Mc Ewen, B. (2017). Why inquiry? – Primary teachers´ objectives in choosing inquiry- and context-based instructional strategies to stimulate students´ science learning. Research in Science Education, 47(5), 1055-1074. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11165-016-9540-z.pdf
  • Walan, S. & Mc Ewen, B. (2017). Primary teachers’ reflections on inquiry- and context-based science education. Research in Science Education, 47(2), 407-426. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11165-015-9507-5.pdf
  • Walan, S., Mc Ewen, B. & Gericke, N. M. (2016). Enhancing primary science: An exploration of teachers’ own ideas of solutions to challenges in inquiry- and context-based teaching. Education 3-13 (International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education), 44(1), 81-92. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004279.2015.1092456
  • Mc Ewen, B. (2015). Epigenetics and learning. Trends in Neuroscience and Education, 4, 108-111. https://doi.org/10.1016/j.tine.2015.11.002
  • Mc Ewen, B., Clément, P., Gericke, N. M., Nyberg, E., Hagman, M. & Landström, J. (2015). Female and male teachers’ pro-environmental behaviour, conceptions and attitudes towards nature and the environment do not differ: Ecofeminism put to the test. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 16(1), article 3. http://www.ied.edu.hk/apfslt/v16_issue1/mcewen/
  • Mc Ewen, B. (2013). How Interests in Science and Technology have taken Women to an Engineering Career. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 14(1), article 1. http://www.ied.edu.hk/apfslt/v14_issue1/mcewen/
  • Mc Ewen, B. (2008). An experiment on Impatiens New Guinea for 11-12 year olds. Journal of Biological Education, 42(4), 177-179. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00219266.2008.9656137
  • Mc Ewen, B. (2007). Easy growth experiment on peas stimulates interest in biology for 10-11 year old pupils. Journal of Biological Education, 41(2), 84-88. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00219266.2007.9656068
  • Weyers, J. D. B., Höglund, H.-O. & Mc Ewen, B. (1998). Teaching botany on the sunny side of the tree. Promoting investigative studies in plant ecophysiology through observations and experiments on sun and shade leaves. Journal of Biological Education, 32(3), 181-190. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00219266.1998.9655619

Biologi

  • Rova, M., Mc Ewen, B., Fredriksson, P.-O. & Styring, S. (1996). Photoactivation and photoinhibition are competing in a mutant of Chlamydomonas reinhardtii lacking the 23 kDa extrinsic subunit of photosystem II. Journal of Biological Chemistry 271, 28918-28924.
  • Mc Ewen, B., Seyyedi, M., Younis, S. & Sundqvist, C. (1996). Formation of short-wavelength chlorophyll(ide) after brief irradiation is correlated to the occurrence of protochlorophyll(ide)636-642 in dark-grown epi- and hypocotyls of bean (Phaseolus vulgaris). Physiologia Plantarum 96(1), 51-58. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1399-3054.1996.tb00182.x
  • Virgin, H.I. & Mc Ewen, B. (1995). Effect of 5-aminolevulinic acid on the pigment content of dark-grown hypocotyls of Phaseolus vulgaris. Physiologia Plantarum 93(2), 328-333.
  • Böddi, B., Mc Ewen, B., Ryberg, M. & Sundqvist, C. (1994). Protochlorophyllide forms in non-greening epicotyls of dark-grown pea (Pisum sativum). Physiologia Plantarum 92(1), 160-170.
  • Mc Ewen, B., Sundqvist, C. & Younis, S. (1994). Protochlorophyll(ide) forms in hypocotyls of dark-grown bean (Phaseolus vulgaris). Physiologia Plantarum 90(2), 396-407.
  • Mc Ewen, B. & Lindsten, A. (1992). Characterization of protochlorophyllide and protochlorophyllide esters in roots of dark-grown plants. Physiologia Plantarum 84(3), 343-350.
  • Mc Ewen, B., Virgin, H.I., Böddi, B. & Sundqvist, C. (1991). Protochlorophyll forms in roots of dark-grown plants. Physiologia Plantarum 81(4), 455-461.

Bok-review