Stort intresse vid VFU-dagen
Höstterminens VFU-dag lockade över 80 deltagare och fokuserade denna gång på hur medarbetare på högskola och kliniker gemensamt kan arbeta för att stötta studenter med funktionsnedsättning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Forskning om pedagogiskt, organisatoriskt, kognitivt och tekniskt stöd presenterades. Tillfälliga och varaktiga behov av tillgänglighet, bemötande och hur studenter med funktionsnedsättning kan stödjas för lärande och professionell utveckling diskuterades.
Handledarstöd och forskning om anpassning i studiesituationen
Röda Korsets Högskolas rektor Susanne Georgsson hälsade välkommen och därefter höll studie- och karriärvägledare Emma Lindstedt och Matilda Hedman, som även har funktionen som samordnare av riktat pedagogiskt stöd, en presentation med fokus på hur handledare kan jobba lösningsorienterat för att stödja studenterna i sitt lärande under VFU.
Presentationen följdes av en alumn med funktionsnedsättning som berättade om sina VFU-upplevelser och det gavs möjlighet till dialog mellan handledare och kursledare. Studierektor Cecilia Moberg och klinisk lektor Hanna Gabrielsson presenterade funktionsnedsättningar, diskriminering och forskning kopplat till studentens rätt till anpassning i studiesituationen. Dagen innehöll också en presentation av professor Maria Jirwe om utvecklingen av högskolans sjuksköterskeutbildning.
Inspiration, kunskapsutveckling och erfarenhetsutbyte
VFU-dagen är en dag för inspiration, kunskapsutveckling och erfarenhetsutbyte där högskolans lärare möter adjungerade kliniska adjunkter, studentansvariga och handledare som handleder studenterna under VFU. Dagen arrangeras på Röda Korsets Högskola varje termin av adjunkterna Katarina Brochard, Cecilia Häckter-Ståhl och Hanna Gabrielsson, klinisk lektor.





