Birgitta Bisholt ny professor i omvårdnad

Birgitta Bisholt, prefekt vid Röda Korsets Högskola, har utnämnts till professor i omvårdnad.
Birgitta Bisholt, prefekt vid Röda Korsets Högskola, har utnämnts till professor i omvårdnad.
Publicerad: 30 mar 2022
Lästid: ca

Grattis Birgitta till professorstiteln! Hur känns det?

Tack! Det känns fantastiskt. Jag känner mig väldigt glad och stolt över denna utnämning till professor i omvårdnad vid Röda Korsets Högskola. Att bli professor är så klart en individuell prestation, men det handlar också om det stöd som finns från andra.

Vilket är ditt forskningsområde och vad har du specialiserat dig inom?

Mitt forskningsområde är inom professionell utveckling med fokus på sjuksköterskor och specialistsjuksköterskor. Jag har specialiserat mig på lärande och professionell utveckling genom att använda olika vetenskapliga metoder och teoretiska perspektiv.

Jag har även forskning inom interventionen KBT-baserad stresshantering för sjuksköterskestudenter, operationssjuksköterskors vårdande och kliniska kompetens inom perioperativ vård, samt psykiska hälsoproblem bland ungdomar.

Nu har jag startat en forskning som fokuserar på sjuksköterskors fortsatta kompetensutveckling efter den första tiden i yrket. Sjuksköterskor möter många svåra och komplexa omvårdnadssituationer, inte minst har det varit så under pandemin. Det krävs olika insatser i relation till kompetensutveckling för att utvecklas professionellt och nå ett hållbart arbetsliv.

I din roll som prefekt vid Röda Korsets Högskola, ser du på högskolans fortsatta arbete framåt inom forskning, utbildning och samverkan?

Röda Korsets Högskola ska fortsatt bedriva sjuksköterske- och specialistutbildning med hög kvalitet för att garantera att studenterna är väl rustade för att möta en föränderlig hälso- och sjukvård i dag och i framtiden, både nationellt och internationellt.

Jag ser det som angeläget i det kontinuerliga arbetet med högskolans utbildningar och forskning att stärka den globala profilen med humanitära perspektivet för att den ska bli tydlig för studenter, medarbetare liksom för samhället i övrigt.

Studenterna behöver vara väl rustade med relevant kompetens för en alltmer avancerad vård, att möta sårbara människor med olika bakgrunder i utsatta livssituationer, att möta en åldrande befolkning med kroniska sjukdomar och komplexa vårdbehov, en ökad digitalisering och vårdteknisk utveckling.

Jag ser det som särskilt viktigt i min roll som prefekt och professor att få arbeta med att stärka den globala profilen, för att den ska särskilt utmärka riktningen för högskolans utbildningar och forskningen.

Mer information