Värdering och analys av kurs och program

Alla studenter på en kurs ska enligt Högskoleförordningen ges möjlighet att framföra sina erfarenheter och synpunkter i en kursvärdering.
Alla studenter på en kurs ska enligt Högskoleförordningen ges möjlighet att framföra sina erfarenheter och synpunkter i en kursvärdering.
Publicerad: 08 dec 2023
Lästid: ca

Alla studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska enligt Högskoleförordningen (1 kap 14§) ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av kursen och ge synpunkter på den i en kursvärdering. Högskolan ska sammanställa kursvärderingarna samt informera om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna i form av en kursanalys som studenter ges möjlighet att ta del av.  

Röda Korsets Högskola ger alla studenter som har genomfört en kurs eller ett program på grund eller avancerad nivå möjlighet att framföra sina synpunkter i en kursvärdering. Därefter sammanställs och dokumenteras synpunkter och förslag från både studenter och lärare, tillsammans med andra underlag som till exempel examinationsresultat, i en kurs- eller programanalys. Analysen återkopplas sedan till studenterna.  

Alla studenter bjuds in

Samtliga kurser och program värderas i form av en enkät där det också ges möjlighet till svar i fritext. Resultatet granskas och analyseras av examinatorer och modulansvariga i respektive kurs samt av programansvarig, för att därefter redovisas i en analys. I analysen ska även planerade revideringar av kursen redovisas.  

Kursenkäten omfattar ca 12 frågor med möjlighet till fritextsvar gällande:  

  • Pedagogiskt innehåll 
  • Upplägg 
  • Relevans för kommande arbetsliv 
  • Om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) för de terminer där VFU ingår 
  • Anknytning till global profil 

Kursvärderingen genomförs i anslutning till kursavslut eller programavslut. Studenterna ges åtkomst till enkäten genom att den publiceras i den termin de befinner sig. Studenten garanteras anonymitet när de besvarar enkäten och deltagandet är frivilligt. Kursvärderingen och analysen redovisas därefter på lärplattformen.  

Programvärdering

Programvärderingen omfattas av två delar, en anonym värdering i form av en enkät och en muntlig värdering som genomförs i slutet av programmet. Programvärderingen inkluderar hela utbildningsprogrammet och omfattar 13 frågor. Resultatet av programvärderingen ligger till grund för den muntliga värderingen. Programansvarig sammanställer resultatet av programvärderingarna och genomför en analys som presenteras för högskolans Utbildnings- och forskningsnämnd (UFN) i samverkan med vice ordförande i UFN. Programansvarig ansvarar därefter för att sammanställning och analys genomförs samt att resultatet redovisas för studenterna.  

Kvalitetsarbete på Röda Korsets Högskola

Ett av de övergripande målen i Strategier för Röda Korsets Högskola är att vara en alltigenom kvalitetsdriven organisation med god ekonomi, stabila, transparenta och säkra system, rutiner och processer. 

För att utveckla kurser som genomförs på Röda Korsets Högskola ses samverkan med studenterna som en del av kvalitetsarbetet och det genomförs kontinuerligt med kurs- och programutvärderingar. 

I Högskolelagen (1992:1434) står det också att kvalitetsarbetet för högskolans utbildningar är en gemensam angelägenhet för personal och studenter. 

                                                                                                       

Kursvärdering enligt Högskoleförordningen (1993:100) 

Högskoleförordningen anger i avsnittet om Kursvärderingar (1 kap. 14 §) att: "Högskolan skall ge de studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan skall sammanställa kursvärderingarna samt informera om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten skall hållas tillgängliga för studenterna”. (Förordning, 2000:651) 

Högskolelagen (1992:1434) 4 §  

Verksamheten ska avpassas så att en hög kvalitet nås i utbildningen och forskningen. 

De tillgängliga resurserna ska utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten. 

Kvalitetsarbetet är en gemensam angelägenhet för högskolornas personal och studenterna. Lag (2013:119).