Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.

Läs mer om kakor

Att bygga broar

Peer learning och erfarenhetsutbyte i fokus på AKA-dagen
Peer learning och erfarenhetsutbyte i fokus på AKA-dagen
Publicerad: 07 dec 2021
Lästid: ca

Adjungerad klinisk adjunkt har i uppdrag att stödja studenter och handledare under studenternas verksamhetsförlagda utbildning (VFU). På AKA-dagen möttes akor, handledande sjuksköterskor och lärare på Röda Korsets Högskola för att utbyta erfarenheter och tala om hur handledningen kan fortsätta utvecklas.

Adjungerade kliniska adjunkter fyller en central funktion

– Adjungerade kliniska adjunkter fyller en central funktion och bygger broar i utbildningen mellan den kliniska verksamheten och högskolorna genom att ge vägledning och stöd när sjuksköterskestudenterna gör sin VFU och får praktisk undervisning i hur det är att arbeta som sjuksköterska, inledde samordnarna för verksamhetsintegrerat lärande (VIL) Carina Faag, fil.lic. högskoleadjunkt vid Röda Korsets Högskola, och Cecilia Häckter Ståhl, adjunkt och aka-samordnare vid Röda Korsets Högskola.

Pedagogisk fortbildning, erfarenhetsutbyte och samtal

AKA-dagen arrangeras en gång per termin och syftar till att ge möjlighet till pedagogisk fortbildning, erfarenhetsutbyte och samtal mellan verksamma inom både kommun och region.

Dagen innehöll även presentationer av Anna Dyar, läkare och doktorand i medicinsk pedagogik vid KI, som höll en föreläsning om handledarens roll vid peer learning och Heléne Eriksson, lektor vid Röda Korsets Högskola, som talade om läkemedelshantering och läkemedelsberäkning i VFU – utmaningar och möjligheter till samverkan mellan verksamhet och lärosäte.

Mer information